Wall Street: Kroger mengt zich in ecommercestrijd

De Amerikaanse winkelketen Kroger gaat in zee met de Britse onlinesupermarkt Ocado. ©AFP

De Amerikaanse supermarktketen Kroger laat zich horen in de strijd om de onlineverkoop van vers voedsel. Het gaat in zee met de Britse onlinesupermarkt Ocado.

Amerika's grootste klassieke supermarktketen Kroger maakt de borst nat om te overleven in een supermarktwereld die zich steeds meer online afspeelt. In een poging om het hoofd te bieden aan grote concurrenten Walmart en Amazon gaat Kroger in zee met Ocado , een Brits bedrijf dat zich specialiseert in geautomatiseerde warenhuissystemen en vers voedsel aan huis brengt.

De Amerikaanse warenhuissector is zich al een tijdje aan het positioneren om het onontgonnen gebied van online verkoop van vers voedsel aan te boren. Zo kocht Amazon de biowinkelketen whole foods op. Ook Walmart investeert zwaar in ecommerce. 's Werelds grootste supermarktketen nam onlangs de Indiase ecommercespeler Flipkart over. De knowhow daarvan kan het gebruiken op de Amerikaanse markt.

Nu springt ook Kroger op de kar. Door samen te werken met Ocado krijgt Kroger toegang tot de vervoertechnologie van het Britse bedrijf. De online verkoop van vers voedsel is moeilijk omdat de goederen op de juiste temperatuur moeten bewaard worden en vaak niet schokbestendig zijn. De software van Ocado stippelt de beste route uit zodat bestellingen binnen het uur geleverd kunnen worden.

Kroger plant op een termijn van drie jaar 20 distributiecentra te openen. Beleggers onthalen de deal op applaus. Kroger gaat 2,5 procent hoger. Ocado wint meer dan 40 procent.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content