Wall Street: 'Shake Shack is te duur'

Analisten van Morgan Stanley vinden het aandeel Shake Shack, wat begin dit jaar verdubbelde op zijn eerste beursdag, overgewaardeerd.

De Dow Jones eindigdet op stevig verlies. Ook op Wall Street kijken beleggers met argusogen naar de crash op de Chinese aandelenmarkten. 

De overname van het Finse Nokia door Microsoft  bleek geen al te beste zet. Die laatste begraaft zijn smartphonedivisie, schrijft meer dan 7 miljard dollar lucht uit de boeken en gaat 7.800 jobs schrappen. Microsoft koerst licht hoger. 

Container Store Group  heeft in het voorbije kwartaal 5,2 miljoen dollar verlies gedraaid, maar dat was toch beter dan voorspeld. Het aandeel herstelt 8 procent. De retailketen specialiseert zich in alles wat met opbergen te maken heeft, gaande van kasten tot wandrekken en opbergdozen. Het bedrijf trok in 2013 naar de beurs en was meteen een grote hit bij beleggers. Maar het enthousiasme is intussen verdwenen, nu duidelijk wordt dat de concurrentie van onder andere Wal-Mart, IKEA en Amazon.com op de resultaten weegt.

Beleggers trekken intussen ook hun handen af van Shake Shack , de burgerketen die begin dit jaar furore maakte bij zijn beursgang. Het aandeel verdubbelde meteen op de eerste beursdag. In mei piekte het boven 90 euro, terwijl het tegen amper 21 euro naar de beurs ging. Sindsdien gaat het bergaf, met vandaag 4 procent verlies tot 52,50 dollar.

Eerder deze week zette Morgan Stanley het aandeel op de verkooplijst, met een koersdoel van 38 dollar. 'Er is een extreem verschil tussen de faire waarde en de marktprijs van het aandeel', klinkt het. Shake Shack introduceerde zopas een nieuwe kippenburger. 'Hoewel dat een goed idee is, is het onvoldoende om onze mening te doen herzien.'

Shake Shack begon 14 jaar geleden als hotdogkraampje in een park in Manhattan. In de beginjaren stonden New Yorkers er met plezier een uur voor in de rij. Het bedrijf speelde daar handig op in door via webcams aan te geven hoe lang de wachttijden waren. Intussen draait Shake Shack, dat zich toelegt op hotdogs, burgers en milkshakes, een omzet van 83 miljoen dollar en heeft het restaurants van Chicago tot Beiroet en Moskou.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud