Wall Street toast op vliegende burrito

Niets zo all-American als een Big Mac met Coke. Maar net als Main Street heeft ook Wall Street even genoeg van die iconen. Hipsters nemen nu burrito en kokoswater bij de lunch.

Op Wall Street blijft de Dow Jones met een winstje van 0,3 procent wat achter op de andere beursbarometers, waar de Nasdaq bijvoorbeeld vlotjes 0,7 procent hoger koerst.

De Dow heeft last van de zwakke prestatie van twee van de grootste iconen uit het Amerikaanse bedrijfsleven: McDonald’s gaat 1 procent lager naar 96,61 dollar, bij Coca-Cola gaat er 3,2 procent af tot 41,03 dollar. De kwartaalcijfers onderstreepten nog eens  dat zowel ‘s werelds grootste hamburgerketen als ‘s werelds grootste frisdrankenproducent zich miskeek op de veranderde eet- en drankgewoontes van de Amerikaan.

Bij McDonald’s haakt de klant af door de steeds complexere menukaart. Bovendien ziet de fastfoodreus aan de bovenkant van de markt steeds meer klanten afhaken ten voordele van ‘fast casual’ ketens: zo’n ketens koppelen voeding van betere kwaliteit aan een even vlotte bediening.

De pionier van de fast casual is de alomtegenwoordige burritoketen Chipotle Mexican Grill. Die keten trok in 2006 tegen 22 dollar naar de beurs en heeft een broertje dood aan aandelensplitsingen, ook al is de beurskoers ruim verdertigvoudigd. Chipotle koppelde prima resultaten aan een prognose voor een organische groei van zo’n 15 procent dit jaar. Chipotle spurt 11,4 procent hoger naar 657 dollar, een record.

Ook Coca-Cola ziet een brede waaier van kleinere rivalen marktaandeel afsnoepen. Amerikanen grijpen steeds minder naar prik, maar opteren voor ‘speciale waters’. Eén van de rivalen die aren spint bij die trend is Dr Pepper Snapple, dat bij 59 dollar flirt met recordkoersen. De drankengroep scoort onder meer via zijn marketingdeal met Vita Coco, Amerikaanse marktleider in water met kokossmaak. Coke heeft met Zico ook een kokoswaterproducent in huis, maar die is te klein om de neergang van pakweg een gigant als Diet Coke tegen te gaan.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud