Wall Street vlot hoger naar 4th of July

Een onverwacht fors herstel van de fabrieksbestellingen in de VS, een graadmeter voor de bedrijfsinvesteringen, heeft de voornaamste indexen op Wall Street hoger richting de nationale feestdag gestuurd. Het nieuws tempert het tegenvallende ondernemersvertrouwen in de industrie dat maandag bekendraakte. Het aandeel Microsoft schudde het nieuws van een miljardenafschrijving probleemloos van zich af.

De Dow Jones sloot 0,6 procent hoger tot 12.934,82 punten. De S&P500 ging 0,6 procent omhoog tot 1.374,02 punten. De Nasdaq won 0,8 procent tot 2.976,08 punten. Wall Street hield er dinsdag, op de vooravond van de nationale feestdag, al na een halve dag mee op. De slotbel luidde om 19 uur Belgische tijd.

De fabrieksbestellingen stegen in mei maand op maand 0,7 procent en herstelden zo onverwacht fors van een equivalente terugval in april. De fabrieksbestellingen zijn weliswaar relatief volatiel, maar het legertje Wall Street-economen houdt de indicator niettemin in de gaten als barometer van de bedrijfsinvesteringen. En die investeringen zijn de meest volatiele component van het bruto binnenlands product, die vaak in de kering er voor zorgt dat de economische groei versnelt dan wel vertraagt.

Ook de cijfers over de Amerikaanse autoverkopen gaven beleggers wat vertrouwen. Vooral de nummer 3 op de Amerikaanse automarkt Chrysler, dat langzaam maar zeker aan het opgaan is in Fiat, verraste in aangename zin. Marktleider General Motors kon eveneens de verwachtingen kloppen, en zag dat beloond met een koerswinst van 5,6 procent tot 20,67 dollar. Ford, de nummer 2, bleef wat achter op de verwachtingen, maar boekte niettemin een gezonde 7 procent groei. Het aandeel genoot mee van het algemene positieve sentiment over de autosector in de VS, en deed er 2,2 procent bij tot 9,60 dollar.

Softwaregigant Microsoft ging 0,7 procent hoger tot 30,76 dollar. Dat is opmerkelijk gezien het wel erg slechte nieuws dat topman Steve Ballmer naar buiten bracht. Microsoft schrijft de activa van zijn divisie internetreclame af voor 6,2 miljard dollar. Het bedrijf neemt de maatregel omdat het verwacht dat onlinereclame niet de verhoopte groei en winst zal opleveren.

De afschrijving komt ruwweg overeen met de 6,3 miljard die het bedrijf neertelde voor het handelsplatform voor online advertenties AQuantive. Dat moest het speerpunt worden van een online advertentiemodel dat marktleider Google het vuur aan de schenen moest leggen. Dat draaide evenwel uit op een flop. Met de aankondiging lijkt Ballmer echter niet veel meer te doen dan wat de markt al lang begrepen had, wat verklaart waarom beleggers het nieuws naast zich neer legden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud