Advertentie
opmerkelijk

10.000 dollar om container van China naar Europa te sturen

©Bloomberg

Een container van Sjanghai naar Rotterdam verschepen kost nu vijf keer meer dan in oktober. Inflatievrees, zei u?

De wereldeconomie herstelt in een rotvaart, met dank aan massale stimulus en gezinnen die dankzij een vaart winnende vaccinatie popelen om hun opgepotte 'muur van geld' te laten rollen.

Economen vrezen al een tijdje dat het aanbod niet snel genoeg de vraag kan volgen, met prijsstijgingen voor onder meer halfgeleiders, chemische basisproducten, koper, hout en - alvast in de Verenigde Staten - een algemene inflatie-opstoot als gevolg.

Niets vat echter beter de inflatoire impact van een vraag die ver het aanbod overstijgt samen dan de prijs van hét symbool van de globalisering - de scheepscontainer.

Volgens het onderzoeksbureau Drewry kost het voor het eerst meer dan 10.000 dollar om één standaardcontainer van 40 voet van Sjanghai naar Rotterdam te verschepen. Dat is een vervijfvoudiging sinds oktober (zie grafiek).

Eerder was er al een explosie van de scheepvaarttarieven om containers vanuit Oost-Azië in de Verenigde Staten te krijgen. Hier dezelfde reden: een exploderende vraag die op de limieten van het aanbod botst, met zeker aan Amerikaanse zijde een acute schaarste aan logistiek personeel, van dokwerkers tot truckers.

De hausse is aardig meegenomen voor de giganten van de scheepvaart. De Deense wereldmarktleider AP Moller-Maersk zag zijn beurskoers in Kopenhagen deze week tot een record stijgen. De Israëlische rederij ZIM Integrated Shipping is sinds het beursdebuut op Wall Street in januari verdrievoudigd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud