AB InBev ziet bierverkoop weer krimpen

AB InBev-CEO Carlos Brito ©Bloomberg

CEO Carlos Brito tempert de verwachtingen voor heel 2019, nu de winstgroei tot stilstand is gekomen.

Een verrassing van formaat in het kwartaalrapport van AB InBev  : de volumes krimpen weer, met 0,5 procent. In het tweede kwartaal boekte 's werelds grootste brouwer met 2,1 procent nog de sterkste groei in vijf jaar. Analisten rekenden gemiddeld op een groei van 0,8 procent. 

Het krimpende bovenste lijntje had een impact op de resultatenrekening. De omzet steeg 2,7 procent naar 13,17 miljard dollar, terwijl de lat hier op een groei van 4,7 procent lag.

En de winstgroei viel stil: de brutobedrijfswinst stabiliseerde op 5,29 miljard dollar. Het gevolg: de winstmarge kromp met een vol procentpunt naar 40,2 procent. 

CEO Carlos Brito erkent dat het derde kwartaal 'een hele uitdaging' vormde. Dit door drie factoren: een zwakke verkoop in China, hogere grondstoffenprijzen en hogere marketingkosten. In 2018 spendeerde de bierreus in de aanloop naar het WK voetbal vooral in het tweede kwartaal fors aan marketing, nu zijn de advertentie-inkomsten meer gespreid over het jaar. 

Daar kwam bovenop dat consumenten in belangrijke markten als Brazilië en Zuid-Korea afhaakten na prijsverhogingen. Die trend werd nog versterkt door 'moeilijke macro-economische omstandigheden'.

Chinees nachtleven

In China krompen de verkopen bijna 6 procent. Deels de weerbots van een sterk tweede kwartaal, maar AB InBev verwijst ook naar 'het mindere nachtleven' in China. En dat is een probleem, aangezien Budweiser het biertje is dat Chinezen bij een avondje stappen het liefst drinken. Analisten waarschuwen ook al een tijd dat Budweiser het lastig dreigt te krijgen door de joint venture die rivaal Heineken eind vorig jaar sloot met Chinees marktleider CR Beer

Op de Amerikaanse thuismarkt blijft AB InBev worstelen met de al jaren snel krimpende verkoop van Budweiser en Bud Light, die midscheeps getroffen door snel veranderende consumentenvoorkeuren. Amerikanen drinken steeds minder bier en steeds meer 'hard seltzer', gluten- en suikervrije drankjes met fruitsmaak. 'In die categorie zijn we momenteel ondervertegenwoordigd', erkent de groep. 

Brito tempert nu de verwachtingen voor heel het jaar. 'We vermoeden dat dat de zwakkere resultaten in het derde kwartaal zich in het vierde kwartaal zullen doorzetten', luidt het. De CEO zegt nu voor heel 2019 een 'gematigde' groei van de ebitda te verwachten. In juli lag bij de halfjaarcijfers de lat nog op een 'mooie' groei. 

Koude douche

Het kwartaalrapport is een koude douche. Onrust over de schuldenlast trof het aandeel AB InBev in 2018 keihard, maar dit jaar is het aandeel al met 50 procent hersteld.  De biergigant nam de belangrijkste zorgen over de schuldenberg weg met de moeder aller schuldherschikkingen, een lucratieve verkoop van de Australische dochter en een in tweede zit geslaagde beursgang van de Aziatische activiteiten.

©rv

Maar vraag is nu hoe de bierreus duurzaam de volume- en winstgroei kan opkrikken. In het kwartaalrapport staat bijna terloops dat de allerlaatste synergieën uit de monsterfusie met SABMiller, drie jaar geleden, gewrongen zijn. Dat doet de vraag meer dan ooit rijzen waar de groei nu vandaan zal komen.

Tot nog toe tekende Brito elke vier jaar voor een grote deal: de fusie van AmBev en Interbrew in 2004, Anheuser-Busch in 2008, Corona-brouwer Modelo in 2012 en SABMiller in 2016. Analisten speculeren al een tijdje dat Brito dankzij de beursgang van de Aziatische dochter potentieel over een vehikel beschikt om nieuwe deals te sluiten


Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud