Amerikaanse consument verliest vertrouwen

Economen vrezen dat de terugval van het consumentenvertrouwen zal leiden tot lagere bestedingen.

Het Amerikaanse consumentenvertrouwen is in juni onverwacht fors gedaald. Dat blijkt uit een peiling van het onderzoeksbureau The Conference Board.

De index die het vertrouwen van 5.000 Amerikaanse gezinnen meet, zakte van 62,7 in mei naar 52,9 in juni. Economen gepolst door Bloomberg rekenden op een lichte stijging tot 62,8.

Twijfel

De forse daling volgt op drie maanden van onafgebroken stijging. 'De toenemende onzekerheid over de toekomst van de economie en de arbeidsmarkt eist zijn tol', zegt Lynn Franco, hoofd van de afdeling Consumentenonderzoek bij The Conference Board. 'Het lijdt geen twijfel dat de recente vertraging van de banengroei twijfel zaait.'

Twee besluiten

Op basis van de huidige cijfers besluit Rob Carnell, econoom van ING Financial Markets in Londen, twee zaken. Eén, de gezinsconsumptie zal verder vertragen. Twee, de situatie op de arbeidsmarkt is niet zo snel aan het verbeteren als gehoopt. Vrijdag worden de werkgelegenheidscijfers voor juni gepubliceerd. Beleggers zullen de cijfers met meer dan gewone belangstelling volgen.

Carnell waarschuwt echter dat we niet overhaast conclusies moeten trekken. 'In februari kende de index eveneens een grote daling maar dat was toen niet het geval bij andere vertrouwensindexen zoals die van de University of Michigan', zegt hij. 'We wachten beter op een bevestiging van de cijfers.'

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud