'Belegger overschat rendement turbo's'

Foto Bloomberg ©Bloomberg

Beleggers beseffen te weinig hoe afgeleide producten zoals turbo's, speeders of sprinters precies werken en overschatten ook de rendementen die ze opleveren. Dat leert een studie van de Nederlandse financieeltoezichthouder AFM. Ook in België worden dergelijke hefboomproducten aan de man gebracht.

Die hefboomeffecten zijn afgeleide producten waarmee beleggers kunnen inspelen op de koers van onderliggende activa zoals aandelen, grondstoffen of valuta's. Wie intekent op zo'n product, betaalt doorgaans slechts een deel van het totale bedrag van de onderliggende waarde. De rest 'leent' hij of zij van de instelling die het product uitgeeft.

Via die 'lening' kan de koersbeweging van de onderliggende waarde worden versterkt: hoe hoger die hefboom, hoe groter de potentiële winst voor de belegger. Dergelijke hefboomeffecten kunnen worden gebruikt om te profiteren van zowel van een stijging als van een daling. In het meest optimistische scenario althans. Want als het fout loopt, riskeer je als belegger in sommige gevallen je volledige inzet kwijt te spelen. Bij een aantal producten is wel een zogenaamd 'stop loss'-mechanisme ingevoerd, waarbij het contract wordt stopgezet als de onderliggende waarde onder of boven een bepaald niveau zakt of stijgt.

Beleggers overschatten rendement

Maar heel wat beleggers zijn onvoldoende op de hoogte van de risico's die aan dergelijke hefboomproducten kleven, zegt de Nederlandse toezichthouder AFM in een nieuwe studie. Slechts een tiende van de beleggers die in dit soort effecten investeert, blijkt goed op de hoogte van alle kenmerken ervan. 'Zo denkt een op de drie ten onrechte dat een hefboomproduct nooit buiten handelstijd door het stop loss-niveau kan gaan', illustreert de AFM.

Beleggers overschatten bovendien het rendement dat die hefboombeleggingen kunnen opleveren. 'Ze verwachten de komende jaren gemiddeld 21 procent per jaar aan brutorendement te behalen. En dat terwijl ze in het afgelopen jaar gemiddeld maar 5 procent brutorendement hebben behaald.' Vier op de tien ondervraagden wisten trouwens ook niet te vertellen welk rendement ze vorig jaar hadden gehaald op dit soort hefboomeffecten.

Turbo's uit de handel

De Nederlandse toezichthouder kwam ook tot de vaststelling dat turbo's, speeders of sprinters - de commerciële benaming van dit soort investeringen - met een te hoge hefboom beleggers te weinig kans geven op een positief rendement. Dat soort producten met een heel hoge hefboom is in de ogen van de Nederlandse beurswaakhond niet geschikt voor beleggers.

Na overleg hebben de aanbieders daarom besloten niet langer producten met zo'n heel hoge hefboom aan te bieden. Producten waarbij de hefboom in de loop van de handelsdag te hoog blijkt op te lopen, zullen aan het einde van de dag ook uit de markt worden gehaald.

Het rapport van de Nederlandse toezichthouders is ook interessant leesvoer voor Belgische beleggers. Want deze hefboomproducten worden ook in ons land aan de man gebracht. Het Nederlandse ABN AMRO en RBS controleren bijvoorbeeld 60 procent van de markt voor turbo's. RBS heeft deze lente wel de strategische beslissing genomen om op termijn uit deze markt te stappen. Het Duitse Commerzbank en het Nederlandse ING verkopen op hun beurt 'speeders' en 'sprinters', wat de facto dezelfde producten zijn als turbo's.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud