Advertentie

Belg iets optimistischer ondanks tweede lockdown

Het testdorp Spoor Oost in Antwerpen. Ondanks het stijgend aantal coronagevallen en strengere beschermingsmaatregelen is het Belgisch consumentenvertrouwen licht gestegen in november. ©BELGA

Het Belgische consumentenvertrouwen is in november verrassend gestegen. De vertrouwensindicator steeg met 2 punten naar -15 punten.

‘De strengere maatregelen (die in werking traden op maandag 2 november, de eerste dag van de peiling) drukten aanvankelijk het vertrouwen van de gezinnen, maar dat effect ebde geleidelijk weg tijdens de enquêteperiode’, zegt de Nationale Bank in een persbericht. De Belgen lijken zich dus te hebben neergelegd bij de zachte lockdown en de noodzaak te hebben begrepen.

Over een mogelijke positieve impact van gunstig vaccinnieuws rept de bank met geen woord. Op 9 november meldde Pfizer dat het samen met BioNTech ontwikkelde coronavaccin voor meer dan 90 procent doeltreffend was, wat wereldwijd tot grote opluchting leidde en op de beurzen tot een echte ‘vaccinrally’. Sindsdien kwam er nog meer positief nieuws over kandidaat-vaccins.

Werkloosheidsvrees blijft hoog

In november kenden alle componenten van het Belgische consumentenvertrouwen een lichte verbetering, met uitzondering van de vooruitzichten voor de financiële situatie van de consumenten, die stabiel bleven. Consumenten werden optimistischer over de algemene economische situatie in België.

De vrees dat de werkloosheid in de komende twaalf maanden toeneemt, is ook iets afgenomen maar blijft hoog naar historische maatstaven.

Tot slot zijn de gezinnen van plan iets meer te sparen. Dat wijst er volgens de NBB op dat de effecten van de gezondheidscrisis op de spaarintenties aanhouden.

Het consumentenvertrouwen blijft in historisch perspectief laag. Het langetermijngemiddelde van de indicator sinds 1990 ligt rond -6.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud