Bemoedigende decemberverkoop bij Amerikaanse retailers

Kersthoppende Amerikanen in een winkel van Macy's in New York - Foto Reuters

De eerste cijfers die binnendruppelen over de Amerikaanse retailverkopen in december vallen goed mee. Bij verschillende retailketens steeg de vergelijkbare omzet sterker dan verwacht. Wel valt op dat de Amerikanen als nooit tevoren op jacht gingen naar koopjes.

Limited Brands, onder meer de eigenaar van Victoria's Secret, meldde een vergelijkbare omzetgroei (omzet uit een gelijk aantal winkels) van 7 procent, beter dan de analistenverwachtingen.

Ook de tienerketens Zumiez en The Buckle klopten de verwachtingen van Wall Street. Er zijn wel ook enkele tegenvallers, zoals Costco Wholesale en Wet Seal. Die laatste liet het vooral afweten bij de onlineverkopen.

Dat krikt ook de verwachtingen op voor de 'same-store sales index' die door Thomson Reuters wordt opgesteld. Daarin wordt de vergelijkbare omzetgroei van 22 retailers in opgenomen. Analisten zien die index nu 3,3 procent stijgen, waar in december 2010 nog een groei van 3,1 procent werd opgetekend.

De beter dan verwachte cijfers worden toegeschreven aan de herstelbeweging op de arbeidsmarkt en de stevige kortingen en andere initiatieven die retailers aanboden. Zo breidde Macy's zijn late openingsuren uit naar een groter aantal winkels in de laatste dagen voor Kerstmis, en hervatte Wal-Mart een aanbod eenmalige productaanbiedingen om de verscherpte concurrentie van onder meer Target het hoofd te bieden.

Dergelijke initiatieven zijn cruciaal geworden om het herstel van de retailverkopen een duurzaam karakter te geven. Joe Sixpack blijft namelijk nog wel op zijn uitgaven letten, en moet gelokt worden met interessante aanbiedingen.

Later vandaag volgen nog de verkoopcijfers van onder meer Macy's, Target, J.C. Penney en Walgreen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud