Beurskoers Umicore incasseert grootste klap sinds 1991

Een elektrische auto van de Chinese fabrikant BYD. De Chinese automarkt heeft te lijden onder de lagere subsidies van Peking voor elektrische auto's. ©REUTERS

Beleggers zijn geschokt door de omvang van de winstwaarschuwing van de materialengroep en het tempo waartegen de Chinese automarkt afkoelt.

Na het lange paasreces schudde de boodschap van Umicore  beleggers dinsdag met een schok wakker.

De materialengroep waarschuwt niet alleen dat de kans reƫel is dat de winst in 2019 zal dalen, maar ook dat de winst in 2020 minder stevig dan verhoopt zal uitvallen. Hoeveel die winst volgend jaar onder de prognose van februari - toen lag de lat rond 700 miljoen euro - zal liggen, kan CEO Marc Grynberg nog niet becijferen.

Beleggers waren duidelijk not amused. Het aandeel sloot op de Brusselse beurs 17,3 procent lager op 35,92 euro. Dat is de grootste koersval sinds minstens 1991.

Het vorige 'record' dateerde van 20 november 2008, toen de wereldeconomie na het faillissement van de Amerikaanse zakenbank Lehman Brothers keihard de dieperik inging. Die dag moest Grynberg, uitgerekend op zijn eerste werkdag, een stevige waarschuwing uitsturen en tuimelde het aandeel 14,5 procent naar... 5,14 euro. Die toenmalige beurskoers - die intussen ruim verzevenvoudigd is (zie grafiek) - illustreert de verschroeiende rit die Umicore er de voorbije tien jaar heeft opzitten. 

De voorbije jaren surfte Umicore als wereldmarktleider in kathodematerialen op de veel sneller dan verwachte doorbraak van elektrische auto's. De waarschuwing dinsdagochtend was echter duidelijk de winstwaarschuwing te veel.

Zuid-Korea

Vorige zomer noteerde Umicore nog op een record, net na een succesvolle beleggersdag in Zuid-Korea. De halfjaarcijfers bevatten echter al enkele schoonheidsvlekjes, in het najaar volgde mede als gevolg van de crisis in de autosector een omfloerste winstwaarschuwing. In februari koppelde Grynberg nog een halve waarschuwing voor 2019 met een zeer optimistische outlook voor 2020.

Dat hij die nu korte tijd later moet inslikken, doet bij analisten de wenkbrauwen fronsen. En het doet vermoeden dat de Chinese automarkt mede door de lagere subsidies van Peking voor elektrische wagens sneller dan verwacht afkoelt, een gegeven waar ook Melexis als leverancier van chips voor de autobranche onder te lijden heeft.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect