Advertentie

Coolblue stelt beursgang uit: 'Geen invloed op expansie'

©ANP

De webwinkel Coolblue blaast zijn geplande beursgang af. 'Het huidige marktklimaat is te onzeker, zeker wat e-commerce betreft', zegt Pieter Zwart, de CEO van de webwinkel. Tal van Europese webreuzen worstelen met oplopende kosten, die wegen op de rendabiliteit.

De afgelasting is een serieuze domper: Coolblue moest met een geschatte beurswaarde van 3 à 6 miljard euro een van de grootste beursdebutanten van Europa worden. Ook kleine Belgische beleggers waren welkom bij de beursintroductie in Amsterdam.

Luidens een kort persbericht wordt de introductie nu dus ter elfder ure afgelast. CEO Pieter Zwart verwijst in de mededeling en in een boodschap op YouTube naar het onzekere klimaat: 'De huidige onzekerheid in de financiële markten zorgt ervoor dat investeerders terughoudend zijn ten opzichte van beursgangen in de e-commerce.'

CEO Pieter Zwart over de afgelaste beursgang van Coolblue.

Coolblue kondigde zijn beursplannen aan begin oktober, amper twee weken geleden. Is de situatie op de beurzen in die tijd zo fel veranderd? 'De beurs is weliswaar redelijk stabiel, maar de afgelopen dagen kondigden meerdere buitenlandse retailers, die bij investeerders in hetzelfde laatje liggen als Coolblue, weinig opbeurend nieuws aan', zegt het bedrijf in een reactie.

Zo was er een winstwaarschuwing van de Britse elektronicaretailer AO World, waardoor de koers met 32 procent daalde. En ook The Hut Group, een andere Britse webwinkel gespecialiseerd in schoonheidsproducten en de grootste participatie van de Belgische holding Sofina, kreeg een dreun van bijna 40 procent. Ook Zalando en Asos krijgen klappen (lees inzet).

E-commerce ziet af op de beurzen

Andere e-commercereuzen worstelen met dezelfde problemen, met een bekoeld enthousiasme op de beurzen als gevolg. De Duitse webwinkel Zalando noteert 30 procent onder de recordkoers van de zomer. De maaltijdkoerier Delivery Hero en de maaltijdboxspecialist Hellofresh verloren sinds de zomerse piek respectievelijk 20 en 10 procent.

Alle drie kwamen de jongste maanden in essentie met een gelijkaardige boodschap: de omzet evolueert beter dan verwacht, maar hogere investeringen - onder meer in logistiek en personeel - wegen op de rendabiliteit. Ook de Britse webwinkel Asos kampt met oplopende kosten en temperde deze week de verwachtingen voor het lopende boekjaar.

Zwart verzekert dat 'wij als ondernemers het volste vertrouwen hebben in onze huidige koers'. Al erkende de CEO bij de bekendmaking van de beursplannen wel al de onzekere positie op de markten in een interview met De Tijd. 'Of de bedrukte beurzen roet in het eten kunnen gooien? Goh, alles kan... Ik kan alleen zeggen dat het onze intentie is deze maand naar de beurs te trekken.'

Personeelstekort

Vorige week doken al berichten op dat het personeelstekort de winst van de webwinkel onder druk zette. Ook de geplande investering in de expansie in Duitsland en de introductie van nieuwe diensten zoals de installatie van zonnepanelen en laadpalen zijn verklaringen. De beursgang, waar Coolblue 150 miljoen euro mee wilde ophalen, moest die mee financieren.

Volgens analisten moeten die potentiële groeimotoren binnen een paar jaar al honderden miljoenen euro's extra omzet opleveren. Maar voor die investering kan renderen, verwachten ze een periode van lage groei bij de webwinkel, met een mogelijke omzetdaling in de tweede jaarhelft. Volgens Coolblue zal de uitgestelde beursgang geen impact hebben op zijn bedrijfsresultaten.

Coolblue gaat niet meteen op zoek naar andere manieren om die expansie te stuwen. Het schroeft ook de ambities niet bij. 'De plannen in Duitsland gaan gewoon door. Wij hebben loyale grootaandeelhouders en voldoende cashflow om te blijven investeren.' De Nederlandse investeringsholding Hal Trust heeft een belang van 48,88 procent in Coolblue. Na het nieuws zakte het aandeel met 2 procent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud