Dropbox scoort bij beursdebuut

Drew Houston, CEO en mede-oprichter van Dropbox tijdens het beursdebuut. ©AFP

Ook al beleefde Wall Street zijn slechtste week in twee jaar, toch liepen beleggers storm voor de specialist in online opslag.

Wall Street mag dan al in een kramp geschoten zijn door het schandaal rond socialemediagigant Facebook en de dreiging van een escalerende handelsoorlog, beleggers lopen evengoed storm voor het jongste hebbeding uit Silicon Valley.

Dat bewijst het beursdebuut van Dropbox. De 11 jaar oude specialist in online opslag debuteerde  met brio op Wall Street. Het aandeel schoot tot 48 procent hoger naar 31 dollar. Dat is exact 10 dollar boven de intekenprijs van 21 dollar, die ook al ruim boven de initiële prijsvork van 16 à 18 dollar lag. 

Beleggers waardeerden Dropbox bij de piek op 12 miljard dollar. Dat is meer dan de piek van 10 miljard bij de laatste private kapitaalronde, in 2014. Dropbox finishte op 28,48 dollar, een klim van 33 procent. 

Het aandelenkapitaal van Dropbox is een voor Silicon Valley typische lettersoep: op de beurs staan de 52,58 miljoen A-aandelen met telkens één stem, de oprichters betonneren hun controle via de 339,32 miljoen niet-beursgenoteerde B-aandelen die elk 10 stemmen hebben.

Sofina

Volgens het prospectus controleert oprichter Drew Houston na de IPO nog steeds 26,6 procent van het kapitaal. De op één na grootste aandeelhouder is Sequoia Capital, goed voor 21 procent van het kapitaal en één van de meest gerenommeerde durfkapitaalfondsen van Silicon Valley.

En zo is de succesvolle beursgang meteen ook prima nieuws voor Sofina . De discrete spilholding van de familie Boël is al sinds de jaren 70 een investeerder bij Sequoia en stond zo mee aan de wieg van onder meer Yahoo, Google, Facebook en Whatsapp.

Dropbox gaat er prat op meer dan dan 500 miljoen geregistreerde gebruikers te tellen, maar kan die getallen voorlopig niet in winst vertalen. De omzet verdubbelde van 2015 tot 2017 bijna tot 1,1 miljard dollar, maar afgelopen boekjaar was er nog steeds 112 miljoen dollar verlies. 

Spotify

De beursgang kan dankzij de naambekendheid op flink wat aandacht rekenen, maar wordt niet de meest gehypete van het jaar. Die eer gaat naar de wereldmarktleider in muziekstreaming, Spotify. Het Zweedse bedrijf debuteert op 3 april op Wall Street. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud