Advertentie

ECB wil communicatie met bevolking verbeteren

ECB-voorzitster Christine Lagarde. ©Boris Roessler/dpa

De Europese Centrale Bank (ECB) en de nationale centrale banken van de eurozone overwegen op een structurele en directe manier te communiceren met een breder publiek.

Een goede communicatie verhoogt de effectiviteit van het monetair beleid en bevordert de geloofwaardigheid van en het vertrouwen in een centrale bank. Daarom heeft de ECB het voorbije anderhalf jaar in het kader van de grondige evaluatie van haar strategie ook de communicatie geëvalueerd.

'De communicatie focuste tot nu op een gespecialiseerd publiek', schrijft de ECB in een rapport over haar communicatie. 'Er is ruimte voor een aanzienlijke verbetering van de communicatie met een breder publiek en de algemene media. Beeldmateriaal en taal die eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen zijn, kunnen de effectiviteit van de communicatie verhogen.'

Er is ruimte voor een aanzienlijke verbetering van de communicatie met een breder publiek en de algemene media.
ECB

De ECB en de nationale centrale banken hebben door het gebruik van sociale media al stappen gezet naar directe communicatie. Het Twitter-account van de ECB heeft bijna 636.000 volgers en dat van de Belgische Nationale Bank 4.500. 'Die aantallen zijn bescheiden, zeker als percentage van de totale bevolking.'

De ECB blikt tevreden terug op de luistersessies die het voorbije jaar zijn gehouden in alle lidstaten van de eurozone. 'De succesvolle luistersessies suggereren dat dergelijke events een structureel kenmerk kunnen worden van de interactie met een breder publiek.' De centrale banken willen ook helpen om de economische en financiële geletterdheid te verhogen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud