Euronav slikt minwaarden op Amerikaanse deal

©kris van hamme

Door de minwaarden was de rederij in het vierde kwartaal ternauwernood winstgevend, ondanks het herstel van de tankertarieven.

0,1 miljoen dollar of afgerond 0,00 dollar per aandeel. Dat is het winst(je) dat Euronav  over het vierde kwartaal inschreef. Klein, maar wel het enige kwartaal dat de olietankerrederij vorig boekjaar met zwarte cijfers kon afsluiten. 

Toch is de winst kleiner dan verwacht. De door het persbureau Bloomberg gepolste analisten rekenden op zo'n 10 miljoen dollar winst. Die verwachting is niet onlogisch: Euronav verdiende in het vierde kwartaal gemiddeld 35.000 dollar per dag met zijn supertankers, een stuk boven de 27.000 dollar die nodig is om break-even te draaien. 

Over heel 2018 lagen de tarieven met 23.000 dollar ruim onder break-even, waardoor Euronav over 2018 netto 110 miljoen dollar of 0,57 dollar per aandeel in het rood ging. 

De reden waarom het onderste lijntje van het slotkwartaal niet ten volle profiteerde van het forse herstel in de tarieven ligt bij het Amerikaanse Gener8. Dat is de Amerikaanse branchegenoot die Euronav vorig jaar overnam, om uit te groeien tot de grootste onafhankelijke olietankerrederij ter wereld

41.000
Tarieven
Sinds Nieuwjaar verdiende Euronav 41.000 dollar per dag aan de verhuur van zijn supertankers. Dat is ruim boven het break-evenpeil van 27.000 dollar.

Die deal was een koopje, of zoals dat in boekhoudkundige termen - bij een transactie die onder de geschatte billijke waarde verloopt - heet een 'bargain purchase'. Toch blijkt uit nader onderzoek dat Euronav iets minder een koopje deed dan gedacht. 

De onderverhuring van het hoofdkantoor van Gener8 in hartje Manhattan leert dat het gebouw iets minder waard is dan gedacht. Resultaat: een afboeking van 5,3 miljoen dollar. Idem na een 'technische inspectie' van twee schepen. Resultaat: een afboeking van 6 miljoen dollar. Dito met uitstaande vorderingen, waar een afboeking van 1,9 miljoen nodig bleek. 

Samen met de eerder aangekondigde minwaarde op de verkoop van de tanker Felicity verklaart dat grotendeels het break-evenresultaat. 

Vooruitblik

Euronav blikt relatief optimistisch vooruit naar 2019. Tot nog toe verdiende de rederij gemiddeld 41.000 dollar op zijn supertankers, ruim boven break-even dus. Beleggers focussen op die boodschap en stuurden het aandeel bij de opening van de Brusselse beurshandel donderdag licht hoger. 

Maar tegelijk blijft overaanbod als een zwaard van Damocles boven de sector hangen. Dit jaar komt nog eens het equivalent van 79 supertankers in de vaart, wat volgens Euronav zeker het eerste halfjaar 'uitdagend' zal maken. 

Het management geeft deze middag meer tekst en uitleg tijdens een telefonische conferentie. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud