G7 wil 'Nieuwe Zijderoute' counteren door eigen infrastructuurplan

©Photo News

Build Back Better World (B3W) moet gaan concurreren met het Chinese plan voor het financieren van infrastructurele werken in arme en opkomende landen.

De zeven democratieën die de sterkste economie van de wereld hebben, de G7, is zaterdag met een opmerkelijk plan gekomen: Build Back Better World, kortweg B3W. Het plan - met op één woord na dezelfde naam als het infraplan van president Joe Biden - moet infrastructuurwerken financieren in arme en opkomende economieën.

We hebben tot nu toe geen positief alternatief geboden dat onze waarden reflecteert.
Witte Huis

Daarmee wordt het plan een concurrent van de Chinese 'Nieuwe Zijderoute' die westerse landen al langer een doorn in het oog is. Daarmee verkrijgt de Volksrepubliek een groeiende invloed in opkomende landen. 'B3W zal de komende jaren honderden miljarden dollars sturen naar infrastructurele investeringen in armere landen over de hele wereld', klinkt het.

Bijzondere aandacht gaat uit naar klimaat, gezondheidzorg, digitale technologie en de strijd tegen ongelijkheid. Het plan is ook bedoeld om de economische impact van de coronacrisis in arme en opkomende landen te counteren.

Economische hervorming

Amerikanen nemen massaal ontslag

Biden gebruikt de G7 als springplank om de economische toekomst van de wereld anders te stroomlijnen. Op een G7-bijeenkomst dit weekend zullen Canada, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten bijvoorbeeld ook hun plannen bevestigen om de allergrootste bedrijven ter wereld meer belastingen te doen betalen.

Ook het B3W-plan is volgens het Witte Huis van groot belang om de westerse waarden weer sterk te maken in de wereld. 'Dit is niet alleen om China te confronteren. Maar tot nu toe hebben we geen positief alternatief geboden dat onze waarden reflecteert en onze manier van zaken doen.'

'Nieuwe Zijderoute'

De 'Nieuwe Zijderoute' is een plan van de Chinese president Xi Jinping en werd gelanceerd in 2013. Het is bedoeld om infrastructurele investeringen te doen van Azië tot Europa en daar voorbij. Meer dan 100 landen hebben overeenkomsten getekend met de Volksrepubliek om havens, snelwegen, rails en andere infrastructuur aan te leggen. Volgens Refinitiv waren er sinds medio 2020 2.600 projecten met een kost van 3.700 miljard dollar gelinkt aan het project.

Meer dan 100 landen hebben overeenkomsten getekend met de Volksrepubliek om havens, snelwegen, rails en andere infrastructuur aan te leggen.

Met het succes van dit plan heeft China bewezen dat het zijn greep op de wereld sterk aan het vergroten is tot afgrijzen van het westen. Zo is de Volksrepubliek dankzij het plan nu eigenaar van de haven van Piraeus in Griekenland, nadat het land van Europa privatiseringen moest doorvoeren om de staatsschuld in te perken.

Volgens het Witte Huis is het westerse alternatief een goed antwoord op het Chinese plan omdat dat laatste niet 'niet transparant, slecht voor het milieu en slecht voor de arbeidsvoorwaarden' is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud