opmerkelijk

Hipsterbaarden kosten P&G 8 miljard dollar

Jack Dorsey, een hipsterbaard op de beursvloer van New York Stock Exchange bij de IPO van Square ©Bloomberg

Beleggers focusten echter niet op het kwakkelende Gillette, nu consumenten meer Ariel en Pampers blijken te kopen naarmate de groep haar prijzen verhoogt.

Het is een prestatie om u tegen te zeggen: een afboeking van 8 miljard dollar doorslikken en niemand die er van wakker ligt. Dat is het geval bij Procter & Gamble . De consumptiegigant trok 3,7 procent hoger naar 120,27 dollar, een record, en hielp zo ook de Dow Jones  op koers houden. De oudste beursbarometer ter wereld sloot 0,1 procent lager. 

©P&G

Nochtans dook P&G afgelopen kwartaal 5,2 miljard dollar in het rood, tegenover een nettowinst van 1,9 miljard een jaar eerder. De reden is een minwaarde van 8 miljard dollar op het merk Gillette, de scheermesjesproducent die P&G in 2005 voor 57 miljard dollar overnam.

In het persbericht verwijst het management omfloerst naar 'de lagere scheerfrequentie'. Lees: in 2005 kon Gillette zijn mesjes nog promoten als 'the best a man can get', maar in een wereld van hipsterbaarden is de marktwaarde van een gladde huid serieus gedevalueerd. 

Maar beleggers vergeven de faux pas in het onderste lijntje van P&G, met dank aan het bovenste lijntje. Met een organische groei van 7 procent zette de groep achter merken als Pampers, Ariel, Dash, Dreft, Swiffer en Always de sterkste prestatie in ruim een decennium neer. 

De groep profiteerde van een zeldzame combinatie: een sterke volumegroei én hogere prijzen. Daarmee lijkt CEO David Taylor tot nader order geslaagd in zijn missie om de omzet op te krikken via hogere prijzen, nadat de groep jarenlang probeerde via lagere prijzen de motor weer aan de praat te krijgen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud