LVMH na verbluffend rapport Europees beurskampioen

LVMH-CEO Bernard Arnault. ©Photo News

10 procent omzetgroei en meer dan 20 procent winstmarge over het 'moeilijke' jaar 2018. Geen wonder dat beleggers LVMH tot waardevolste bedrijf van de eurozone kronen.

Op een vlakke Europese beursdag onderscheidt in Parijs één aandeel zich met vlag en wimpel: LVMH . De wereldmarktleider in luxe legde gisteren ronduit verbluffende resultaten neer tijdens een voor veel bedrijven moeilijk 2018. Het aandeel koerst tot 6,5 procent hoger.

Frankrijk is goed voor amper 10 procent van de verkopen, maar 50 procent van onze belastingen.
Bernard Arnault
CEO LVMH

Het persbericht van LVMH - bekend van merken als Louis Vuitton, Bulgari, Dom Pérignon, Veuve Clicquot, Givenchy en Christian Dior - bevat een indrukwekkende reeks plusjes, op één na: de schulden namen bijna een kwart af naar 5,5 miljard euro. De omzet steeg 10 procent naar 46,8 miljard euro, ondanks de vrees dat de sputterende Chinese groei op de vraag naar luxe zou wegen.

10 miljard

Op elke euro omzet haalde LVMH vorig jaar 21 cent bedrijfswinst, tegenover 19 in 2017. Daardoor kon het luxe-imperium van Bernard Arnault voor het eerst meer dan 10 miljard euro bedrijfswinst voorleggen, 21 procent meer dan een jaar eerder. Ook de bedrijfswinst en het dividend stijgen met een vijfde.

Tijdens een telefonische conferentie met analisten merkte Arnault fijntjes op dat zijn groep ook nog een andere recordhouder is: 'Frankrijk is goed voor amper 10 procent van de verkopen, maar 50 procent van onze belastingen', klonk het. Met 1,25 miljard euro is LVMH de grootste belastingbetaler van Frankrijk. 

Deutsche Bank-analiste Francesca DiPasquantonio wijst vooral op de cruciale afdeling Fashion & Leather, waar de organische groei - zonder overnames dus - in het vierde kwartaal tot 17 procent versnelde. Ze wijst ook op de geringe schulden, die slechts 16 procent van het eigen vermogen belopen.

Marktaandeel

De diepe zakken geven ons vertrouwen dat LVMH marktaandeel kan blijven winnen, door zonder begrenzing in de merken te blijven investeren.
Francesca DiPasquantonio
Analiste Deutsche Bank

Opmerkelijk detail: de vrije kasstroom in 2018, 5,5 miljard euro, is exact even groot als de resterende schulden. 'De diepe zakken geven ons vertrouwen dat LVMH marktaandeel kan blijven winnen, door zonder begrenzing in de merken te blijven investeren', stelt de Deutsche-analiste. 

Beleggers waarderen LVMH nu op een kleine 139 miljard euro, bijna 3 keer de jaaromzet en 22 keer de nettowinst over 2018. De luxereus onttroont zo de consumentenreus Unilever, die pas vorig najaar de biergigant AB InBev van de troon stootte

Let wel: op de wereldranglijst van waardevolste bedrijven staat de nummer 1 van de eurozone pas op plaats ... 45, na 29 Amerikanen, 7 Chinezen, 3 Zwitsers, 2 Britten, 1 Japanner, 1 Zuid-Koreaan en 1 Taiwanees.

Tech

Wall Street blijft de lijst domineren, dankzij techgiganten als Microsoft - opnieuw het waardevolste bedrijf ter wereld -, Amazon, Apple en Alphabet.

De Europese beurzen daarentegen zitten volgepropt met bank- en autoreuzen, twee sectoren die niet bepaald in de bovenste schuif liggen bij beleggers. Het waardevolste Europese technologiebedrijf haalt net de top tien niet: ASML, de Nederlandse wereldmarktleider (en bijna-monopolist) in complexe, maar cruciale machines voor chipassemblage. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect