Advertentie
Advertentie

Na de cijferset: NN schiet hoger, ASR onder druk

©istock

De ene Nederlandse verzekeraar is de andere niet, leren de jaarcijfers.

Het aandeel van NN Group is donderdag een uitblinker in Amsterdam. De Nederlandse verzekeraar kende vorig jaar een kapitaalgeneratie van 1,9 miljard euro, een stijging met 13 procent, waarmee hij zijn doelstelling voor 2025 (1,8 miljard euro) al heeft bereikt. De nettowinst kwam uit op 1,2 miljard euro.

NN scoorde vooral met de tak schadeverzekeringen. De binnenlandse levensverzekeringstak worstelde wegens moeilijkheden op de financiële markten. In de rest van Europa profiteerden de verzekeringsactiviteiten van hogere tarieven. Bovendien namen de risico's op de balans af door de recente schikking van 360 miljoen euro rond woekerpolissen na decennia aan rechtszaken.

Advertentie

NN Group verhoogt zijn jaardividend met 15 procent en breidt tevens het inkoopprogramma uit van 250 miljoen naar 300 miljoen euro. De verwachting voor de kapitaalgeneratie in 2025 is opwaarts bijgesteld tot 1,9 miljard euro.

Sectorgenoot ASR stond daarentegen onder druk na de jaarcijfers. De solvabiliteit van de verzekeraar is sinds juni 2023 gedaald van 215 procent naar 176 procent, als gevolg van de overname van concurrent Aegon . ASR zal in het najaar de bank Knab verkopen en hoopt zo de solvabiliteit met 12 procentpunten te verhogen.

De kapitaalgeneratie in de tweede helft van 2023 kwam uit op 524 miljoen euro, ING mikte op 528 miljoen.

Het bedrijf verhoogt het dividend van 2,70 naar 2,89 euro per aandeel, waarvan 1,81 euro als slotdividend. ASR zal op 27 juni een analistendag organiseren om de nieuwe groep na de transformatie te duiden.

Advertentie

Analisten zijn enthousiast over beide verzekeraars. ASR kent 17 koopadviezen en NN 18.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.