Netflix duwt even op pauzeknop

Netflix rekent erop in de tweede jaarhelft weer meer abonnees te strikken, onder meer met een nieuw seizoen van de Spaanse hitserie 'La Casa de Papel'. ©Netflix

Door de eigen prijsverhoging en de concurrentie van 'Game of Thrones' voorspelt de wereldmarktleider dat hij dit kwartaal 'maar' 5 miljoen nieuwe comakijkers kan strikken.

Bijna 10 miljoen nieuwe comakijkers op één kwartaal. En toch is Wall Street ontgoocheld. Het zegt veel over wat een reputatie Netflix   de voorbije jaren heeft opgebouwd als de wereldmarktleider in films online bekijken. 

Het is niet over het kwartaalrapport an sich dat de beleggers struikelen. Wel over de prognose voor dit kwartaal. Daarin voorspelt CEO Reed Hastings in de periode april-juni waarschijnlijk 'maar' 5 miljoen nieuwe abonnees te kunnen strikken. Dat is 8 procent minder dan een jaar eerder. In het eerste kwartaal was er een nog een stijging van 26 procent, tot een record van 9,6 miljoen. 

Prijsverhogingen

De reden is vrij eenvoudig: Netflix voert geleidelijk prijsverhogingen door. 'We verwerken nu prijsverhogingen in de Verenigde Staten, Brazilië, Mexico en delen van Europa', legt Hastings uit. 'Het resultaat is op korte termijn een groter verloop van klanten'. 

Netflix rekent voor de tweede jaarhelft onder meer op het nieuwe seizoen van 'Stranger Things'.

Wat het persbericht niet vertelt, maar ongetwijfeld ook een rol speelt is de sterke concurrentie dit kwartaal. Rivaal HBO lanceerde dit weekend het achtste en laatste seizoen van 'Game of Thrones', zowat de populairste comakijkserie ooit.

En vorige week kondigde Disney met een perfect gevoel voor timing de lancering van een scherp geprijsde streamingdienst aan, wat de prijsverhoging van de marktleider nog meer in de verf zette. 

Streaming

Niettemin: sommige analisten denken dat de verbeten strijd tussen Disney, HBO en Netflix uiteindelijk vooral in een tapijtbombardement van instant te bekijken topseries zal resulteren. Een bombardement dat steeds meer zetelhangers ertoe zal aanzetten hun duur kabelabonnement op te zeggen en voor streaming te gaan. En daar zal in de eerste plaats de wereldmarktleider, Netflix dus, met zijn intussen 149 miljoen klanten van profiteren. 

Over het voorbije kwartaal tekende Netflix voor 4,5 miljard dollar omzet, een stijging van 22 procent. De nettowinst kwam uit op 344 miljoen dollar of 0,76 dollar per aandeel.

Cash verbranden

Let wel: Netflix blijft cash verbranden om aan de lopende band series te produceren. Afgelopen kwartaal was dat 380 miljoen dollar. Die kloof tussen een boekhoudkundige nettowinst en cash drain hoort bij het bedrijfsmodel en zal niet snel veranderen. 

Die lopende band moet vanaf de tweede jaarhelft weer meer abonnees lokken, maakt Netflix zich sterk. Hastings merkt op dat dan voor enkele van de grootste publiekstrekkers een nieuwe seizoen start: 'Stranger Things', '13 Reasons Why', 'Orange is the New Black', 'The Crown' en 'La Casa de Papel'. Net als enkele filmkrakers, zoals 'The Irishman' van Martin Scorsese.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect