Prosus en Tencent stappen in gratis beursapp BUX

Yorick Naeff wordt de CEO van de beursapp BUX. ©©KIRSTENVANSANTEN

De Nederlandse broker BUX verhoogt zijn kapitaal met 67 miljoen euro om de groei in Europa te versnellen. Al meer dan 50.000 Belgen zijn klant.

‘BUX heeft 67 miljoen euro opgehaald bij een groep investeerders om zijn ambitie, de grootste mobiele broker in Europa worden, nog sneller te bereiken.’ Dat meldt de broker in een persbericht. De belangrijkste nieuwe aandeelhouders zijn de Nederlandse technologieholding Prosus Ventures en de Chinese internetreus Tencent. Ook de bestaande aandeelhouders HV Capital en Velocity Capital Fintech Ventures namen deel aan de kapitaalverhoging.

Voorts benoemt BUX Yorick Naeff tot CEO. Naeff, tot nu chief ope­ra­ting officer, was vanaf de start in 2014 verantwoordelijk voor alle operationele werkzaamheden. Hij volgt oprichter Nick Bortot op, die lid wordt van de raad van bestuur.

Transacties die op het einde van de dag worden uitgevoerd, zijn gratis.

Via BUX Zero kunnen beleggers erg goedkoop of zelfs gratis aandelen en ETF’s (trackers) verhandelen. De broker rekent bij onmiddellijke uitvoering van een transactie een makelaarsloon van 1 euro aan. Transacties die op het einde van de dag worden uitgevoerd, zijn gratis. Maar beleggers weten dan niet vooraf tegen welke koers een aankoop- of verkooporder wordt uitgevoerd.

Via BUX Crypto kunnen beleggers ook cryptomunten zoals de bitcoin verhandelen. Dat webplatform wordt niet actief aangeboden in België.

Snelle groei

BUX merkt op dat het de jongste jaren zeer snel is gegroeid. Het totale aangehouden vermogen is de jongste drie maanden verdubbeld. Het aantal actieve gebruikers verzesvoudigde in 2020. ‘De rente is lager dan de inflatie en daarom moeten de mensen beleggen’, zegt Naeff in een gesprek met De Tijd. ‘Het aantal beleggers in Europa groeit zeer snel. We noemen dat een Amerikanisering van het investeringslandschap.’

Het totale aantal klanten bereikte onlangs het half miljoen en BUX wil dat aantal volgend jaar verdubbelen naar 1 miljoen. BUX is actief in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk en over enkele weken ook in Ierland. De broker boekte in 2020 een omzet van 20 miljoen en is nog niet winstgevend. Naeff: ‘We richten ons op groei en willen over enkele jaren break-even draaien.’

Naeff heeft veel ambitie. ‘We willen de grootste neobroker van Europa worden.’ Met een neobroker bedoelt hij een broker waarmee klanten gratis via de mobiele telefoon aandelen kunnen verhandelen. Klanten van BUX kunnen zowat 2.000 verschillende aandelen kopen of verkopen en 30-tal ETF’s van iShares, Luxor en Vanguard verhandelen.

België

Klanten die Belgische aandelen willen verhandelen, kunnen voorlopig alleen de aandelen van de Bel20 kopen en verkopen. Naeff: ‘Nederland en België zijn onze grootste markten, onze thuismarkten. België is een enorme markt geworden. We hebben nu meer dan 50.000 klanten in België en we willen verder uitbreiden.’

Belgische klanten moeten zelf de beurstaks en de Belgische roerende voorheffing aangeven en betalen.

Belgische klanten moeten zich ervan bewust zijn dat ze zelf de verschuldigde beurstaks en de Belgische roerende voorheffing moeten aangeven en betalen. Maar BUX helpt hen daarbij. De broker berekent hoeveel belasting klanten moeten betalen, hoe ze het formulier moeten invullen en vermeldt het rekeningnummer waarop betaald moeten worden. Naeff merkt op dat BUX voor het einde van dit jaar de beurstaks zelf zal inhouden en doorstorten.

Een ander aandachtspunt voor Belgische klanten is dat BUX voor hen een rekening opent bij ABN AMRO Nederland. Belgische klanten moeten die buitenlandse rekening aangeven bij het Centraal Aanspreekpunt van de Nationale Bank en jaarlijks op de belastingaangifte.

Verdienmodel

BUX doet denken aan de razendpopulaire Amerikaanse beleggingsapp Robinhood die ook gratis transacties aanbiedt. Robinhood krijgt vaak op kritiek op zijn verdienmodel, omdat dat gebouwd is rond payment-for-orderflow, waarbij de app klantenorders doorverkoopt aan flitshandelaren.

In onze backoffice hebben we drie mensen die 2.000 producten voor meer dan 250.000 klanten managen.
Yorick Naeff
CEO van BUX

Payment-for-orderflow is moeilijker in Europa, omdat maar een aantal landen dat verdienmodel toestaan. BUX verdient dan ook niet aan het doorsturen van orders naar flitshandelaren. 'Wij halen onze inkomsten uit een aantal zaken', zegt Naeff. 'Zo bestaat 80 procent van het aantal transacties uit markt- en limitorders waarbij we transactiekosten van 1 euro aanrekenen. Daarnaast rekenen we 25 basispunten aan kosten aan wanneer klanten hun euro's in dollars willen omzetten om in Amerikaanse aandelen te beleggen.'

Daarnaast is BUX van plan om - net als veel andere brokers - effecten uit te lenen. 'We doen dit nu nog niet alhoewel klanten hier al wel hun toestemming voor moeten geven als ze een account bij ons openen. Wanneer we effecten uitlenen, dan doen we dat op een manier waarop de klant geen risico loopt. Dan dekken we dat risico af bij een derde partij.'

De lage kosten die BUX aanrekent voor zijn diensten zijn volgens Naeff te verklaren door de grote efficiëntie van het bedrijf. 'Veel neobrokers zijn gebouwd op een traditionele broker met oude systemen. Wij hebben ons systeem van nul opgebouwd met moderne technologie, waardoor de kosten ervan veel lager zijn. Doordat we onze eigen IT-infrastructuur hebben werken er maar drie mensen in onze backoffice die 2.000 producten voor meer dan 250.000 klanten managen.'

Investeren

BUX wil het geld van Prosus en Tencent gaan gebruiken om lokaal te investeren. 'Daarbij moeten mensen bijvoorbeeld denken aan het aanbieden van betaalmethodes zoals bankcontact of payconiq in België. Een ander voorbeeld is het optimaliseren van de werkwijze rond id-documenten zodat klanten makkelijker een rekening kunnen openen. Ieder land heeft zijn eigen kenmerken en we willen dat voor ieder land zo veel mogelijk optimaliseren.'

'Daarnaast denken we aan meer algemene investeringen. Zoals bijvoorbeeld in het oprichten van een investeringsplan waarbij beleggers maandelijks een storting doen en waarbij we automatisch voor klanten beleggen. Beleggers kunnen dan hun eigen aandelen selecteren en dan zorgen wij voor dat de portefeuille gebalanceerd blijft. Verder kijken we naar het beleggen in fracties, waardoor beleggers in grote aandelen als Amazon kunnen investeren voor bijvoorbeeld 50 euro. Verder gebruiken we het geld voor marketinguitgaven.'

Concurrentie

De online broker Bolero ziet nog geen klanten weglopen door de gratis app en denkt ook niet dat dit een groot risico is. 'Wij zijn eigenlijk niet echt concurrenten, omdat BUX een heel ander publiek aanspreekt', zegt CEO Werner Eetezonne. 'Zij zetten zich in de markt als prijsbreker, terwijl wij vooral mikken op een goede service en rijke content. Omdat wij bij KBC horen hebben we veel informatie te bieden van onze analisten en economen.'

Het type belegger waar wij op mikken heeft over het algemeen wat meer kilometers op de teller.
Dieter Haerens
CEO van Binck België

'Bij Bolero heb je daarnaast de keuze uit 4 miljoen assets om wereldwijd in te beleggen. Het is dus eerder onze strategie om daarop het verschil te maken.'

Bij de beleggingsbank Binck is een vergelijkbaar geluid te horen. 'Natuurlijk is er competitie maar we zitten, net als Bolero, in dat andere segment van de markt’, zegt CEO Dieter Haerens. ‘Het type belegger waar wij op mikken heeft over het algemeen wat meer kilometers op de teller en wil een uitgebreid aanbod. Daarnaast zetten we voluit in op een volledige service, waarbij we niet alleen ontzorgen rond alle administratie en fiscaliteit maar ook persoonlijk bereikbaar zijn.’

'Onze tarieven voor marktorders liggen dicht bij die van BUX', reageert onlinebroker Degiro. 'Voor bijvoorbeeld Amerikaanse transacties is Degiro vaak goedkoper, omdat BUX hogere kosten aanrekent voor het wisselen van valuta's. Deze kosten vervallen overigens als je een dollarrekening opent en dat kan bij ons. Bij BUX betaal je meer dan het dubbele (of nog veel meer) aan kosten voor een aandeel Tesla.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud