TikTok-rivaal verdrievoudigt bij debuut in Hongkong

Een advertentie voor de videodienst Kuaishou in Peking. ©EPA

Beleggers waarderen de tot nader order verlieslatende videoapp Kuaishou (Kwai) op 133 miljard euro. Het equivalent van AB InBev en KBC samen.

Om even een eufemisme boven te halen: het beursdebuut van Kuaishou Technology in Hongkong vrijdag was een voltreffer. Het aandeel van de videoapp opende op 338 Hongkong dollar, een stijging van 194 procent tegenover de intekenprijs van 115 dollar.

Het aandeel sloot uiteindelijk op 300 Hongkong dollar, 2,6 keer hoger dan de introductieprijs. Met die jump moet Kuaishou - in het buitenland Kwai genoemd - enkel de e-commercereus Alibaba voor laten gaan in de ranglijst van grootste winsten op de eerste beursdag. De internetgigant van Jack Ma schoot op zijn beursintroductie in 2007 bijna drie keer hoger.

Koopgekte

De Kuaishou-gekte verrast niet. Grote en kleine beleggers liepen storm voor de videodienst, waarmee de selfmade ondernemer Su Hua de grote rivaal Douyin van ByteDance - buiten China beter bekend als TikTok - naar de kroon wil steken. De beursgang bracht 42 miljard Hongkong dollar (4,5 miljard euro) in het laatje en is zo het grootste techdebuut sinds Uber in mei 2019 8 miljard dollar ophaalde.

x1000
De flessenhals van hongkong
Bij kleine beleggers in Hongkong was de vraag naar aandelen Kuaishou ruim 1.000 keer groter dan het aanbod.

In Hongkong brachten 1,4 miljoen retailbeleggers - een op de vijf inwoners - orders voor 1,26 biljoen Hongkong dollar in. Dat is het equivalent van 11 miljard aandelen, ruim 1.000 keer meer dan de 9,13 miljoen aandelen die de retailtranche toegewezen kreeg. Het is een publiek geheim in de voormalige kroonkolonie dat het sterke leger van miljoenen op de beurs verzotte Chinezen van het 'vasteland' aan de IPO deelnam, ook al kan dat officieel niet. Op de in de Volksrepubliek alomtegenwoordige app WeChat gonsde het van berichten hoe je dat verbod kon omzeilen.

Het gros van de beleggers viste dus achter het net tijdens de intekenperiode en kocht dan maar toen de handel begon. Het resultaat: beleggers waarderen Kuaishou nu op omgerekend 133 miljard euro. Dat is best stevig voor een videodienst die met naar eigen zeggen 305 miljoen actieve gebruikers nog altijd de helft kleiner is dan Douyin (TikTok), die omgerekend 150 miljard euro waard is.

Miljardairs

Het prospectus leert wel dat de app stevig groeit, zij het ten koste van een dieprode onderste lijn. Over de eerste negen maanden van 2020 steeg de omzet met de helft tot 40,7 miljard renminbi (4,4 miljard euro). De inkomsten komen uit livestreaming, advertenties en de virtuele cadeaus die gebruikers streamende hosts schenken. Operationeel sloeg het resultaat door hard oplopende kosten echter om van 1,7 miljard renminbi winst naar 8,9 miljard renminbi (1,1 miljard euro) verlies. Maar dat kon vrijdag de pret niet drukken.

Zeker niet die van de twee oprichters, Su Hua (39) en Cheng Yixiao (36). Hun belang in het bedrijf van respectievelijk 11,8 en 9,2 procent was op slag omgerekend 12 tot 16 miljard euro waard. De twee hebben Kuaishou in handen met speciale aandelen die tien keer meer stemrecht hebben dan gewone aandelen.

Hua groeide op in een dorp in de Zuid-Chinese regio Hunan, dat naar verluidt pas in 1998 over degelijke elektriciteit beschikte. Op zijn twaalfde begon Hua te programmeren. Na zijn studies werkte hij voor Google in China, maar al snel verliet de expert in algoritmes voor artificiële intelligentie en machine learning de zoekreus. Hua droomde van zijn eigen start-up. Na 33 (!) mislukte pogingen was het eindelijk raak. Samen met Cheng Yixiao bouwde hij diens gifjes-app (geanimeerde afbeeldingen) tien jaar geleden om tot de huidige video-app Kuaishou - wat 'snelle hand' betekent.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud