Advertentie

Valt er een free lunch te verkrijgen op investeerdersdagen?

De vlot verkopende F-150-pick-uptruck van Ford. De groep maakte woensdag bekend dat er een elektrische versie komt. ©AFP

Ford en X-Fab gingen deze week door het dak tijdens de presentatie van de langetermijnprognoses voor het analistenheir. De redactie snorde meteen de belangrijkste beleggersevents op voor de komende weken.

De chipbakker X-Fab trok dinsdag ruim 6 procent hoger tijdens de beleggersdag waar CEO Rudi De Winter nieuwe langetermijnvooruitzichten gaf. In 2026 wil X-Fab 1 miljard euro omzet draaien, goed voor een jaarlijkse groei van 13 procent. Een dag later sprong de autobouwer Ford 9 procent op. Op een beleggersevenement liet Ford weten tussen nu en 2025 8 miljard dollar extra uit te trekken voor de elektrificering van het wagenpark.

‘There ain’t no such thing as a free lunch’, luidt een bekende beurswijsheid, maar zou het toch niet de moeite lonen om aandelen te kopen van een bedrijf in de aanloop naar een investeerdersdag? Vishal Vivek, derivatenstrateeg van Goldman Sachs, onderzocht de koersevolutie rond investeerdersdagen van Amerikaanse bedrijven sinds 2004. En vond naar eigen zeggen een winnende strategie: koop het aandeel vijf dagen voor de investeerdersdag en verkoop het aandeel één dag erna. Sinds 2004 leverde dat een gemiddeld weekrendement van 0,6 procent op. Dit jaar hebben de beleggersdagen een grotere positieve invloed, met een gemiddeld weekrendement van 1,4 procent.

Opties

Uiteraard zijn er ook beleggersdagen zonder vuurwerk op het koersenbord, zoals bij Bekaert vrijdag. Maar gemiddeld blijken de koersreacties positief. Daar zit enige logica in. Zowel de koerier UPS als de beleggingsreus BlackRock organiseert binnenkort zijn eerste aandeelhoudersdag in drie jaar (zie tabel). Gaan zij grote beleggers en analisten optrommelen - uiteraard digitaal in deze tijden - om een overwegend negatieve boodschap te geven?

Om het aandelenrendement nog verder op te krikken raadt Vivek aan te werken met callopties. Een calloptie geeft het recht een aandeel te kopen tegen een voorafbepaalde prijs. Opties kopen vijf dagen voor het event en daags nadien verkopen, leverde over de voorbije 18 jaar een gemiddeld rendement van 19 procent op, leren de berekeningen van Goldman Sachs. Het enige verliesjaar was het crashjaar 2008.

Vivek kiest daarbij opties waarbij de uitoefenprijs overeenkomt met de huidige koers van het aandeel. Let wel: opties kunnen waardeloos aflopen als de koers onder de uitoefenprijs zakt. Het zijn complexe beleggingen en dus niet voor iedereen weggelegd.

Vivek ontdekte dat de markt de impact van investeerdersdagen onderschat. ‘Vier keer per jaar, in de aanloop naar de publicatie van de kwartaalresultaten, zie je opties duurder worden omdat de markt een forse koersbeweging incalculeert. In de aanloop naar investeerdersdagen worden opties niet duurder. Des te interessanter voor onze strategie.’

Lange termijn

Beleggersdagen zijn niet te verwarren met analistenmeetings. Een meeting wordt regelmatig georganiseerd na de kwartaalcijfers, zeg maar de situatie op korte termijn. Bij een ‘investor day’ staat de lange termijn centraal. Op 9 juni bijvoorbeeld zal UPS de vooruitzichten geven voor de komende drie jaar. Goldman Sachs verwacht dat het management nieuwe initiatieven bekendmaakt om de kostprijs per bestelling te verlagen. En het beurshuis rekent op forse groeivooruitzichten, met kmo’s en e-commerce als groeimotoren. Van de 25 investeerdersdagen die Goldman Sachs oplijstte voor de komende weken, zetten ze het meest in op UPS.

Dichter bij huis organiseert Stellantis (de fusiegroep van het Italiaanse Fiat Chrysler en het Franse PSA) een Electrification Day op 8 juli. Door de vibe rond alles wat met e-auto’s te maken heeft, wordt het alleszins een dag om in de beleggersagenda te omcirkelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud