Advertentie
Advertentie

Vers verlieskwartaal licht aandeel TomTom voetje

©REUTERS

Gelet op de zware concurrentie van Google Maps twijfelen beleggers of de navigatiespecialist het doel van 600 miljoen omzet over 2025 nog kan bereiken.

Zeggen dat de kwartaalupdate van TomTom een tegenvaller is, is het betere eufemisme. De navigatiespecialist rapporteerde over de periode januari-maart een omzet van 139 miljoen, 1 procent minder dan over het eerste kwartaal van 2023. Beleggers sturen het aandeel in Amsterdam tot 14 procent lager naar 6,25 euro, een voortzetting van een al jaren durend kwakkelparcours (zie grafiek).

De verse krimp in de consumententak, minus 9 procent tot 21 miljoen, baart beleggers niet zozeer zorgen. De tijd dat voor de consument een navigatiesysteem rijmde op TomTom ligt al ruim een decennium achter ons. Die consument zweert steeds meer bij de combinatie van de app Waze en Google Maps, beide in handen van de Amerikaanse techreus Alphabet.

Advertentie

Een grotere zorg voor de beleggers is de tak 'Location Technology', die met 119 miljoen een vlakke omzetevolutie laat zien. Een tegenvaller, want CEO en oprichter Harold Goddijn koestert hoge verwachtingen voor de eigen kaarttechnologie Orbis om in de autobranche en andere sectoren bedrijfsklanten te lokken en marktaandeel te veroveren.

CFO Taco Titulaer maakt zich in de toelichting sterk dat de 'verkoopspijplijn' later dit jaar en in 2025 voor groei zal zorgen, maar bij beleggers is er gerede twijfel. TomTom handhaaft de doelstelling om over 2025 een jaaromzet van 600 miljoen te halen, maar beurshuis ING stipt aan dat de analistenconsensus het op 577 miljoen houdt.

Belangrijke concurrent

Het probleem is dat de concurrentie in de bedrijfswereld niet alleen Google Maps - dat autobouwer Renault wist te strikken - heet, maar ook HERE. Die Eindhovense kaartenontwikkelaar is in handen van de Duitse luxeautobouwers Audi, BMW en Mercedes en de Amerikaanse chipontwerper Intel.

TomTom spendeerde vorig jaar 359 miljoen euro aan onderzoek & ontwikkeling, dat is 78 procent van de geschatte brutomarge van de afdeling Location Technology.

Marc Hesselink
ING-analist

ING-analist Marc Hesselink merkte in een rapport vorige maand op dat een kaartenplatform runnen erg kapitaalintensief is. 'TomTom spendeerde vorig jaar 359 miljoen euro aan onderzoek & ontwikkeling, dat is 78 procent van de geschatte brutomarge van de afdeling Location Technology. Dat schept een enorme operationele hefboom, zowel in positieve als negatieve zin.'

Lees: groei van de bovenste lijn is essentieel om de onderste lijn en cashflow boven nul te tillen. Over het eerste kwartaal waren beide negatief, respectievelijk 5 en 9 miljoen.

Ook het vaak gehoorde argument dat de nettokaspositie zeer royaal is - 315 miljoen eind 2023, tegenover de huidige beurswaarde van 850 miljoen - vindt Hesselink niet echt overtuigend. 'Die cash is volledig gelinkt aan de voorafbetalingen van automotive klanten voor toekomstige updates die inbegrepen zijn in de licentie'.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.