Wall Street: let's fly away

Volgens American Airlines raken de vliegtuigen op binnenlandse vluchten sinds eind mei steeds beter gevuld ©AFP

Wall Street temporiseerde even, maar de luchtvaartsector is terug van (heel) ver weggeweest.

De Dow Jones   maakte na de indrukwekkende spurt van 40 procent sinds 23 maart even pas op de plaats, maar de luchtvaartaandelen gaan de lucht in.

Op het lijstje stijgers opvallend veel eerder dit jaar afgeslachte luchtvaartaandelen. 

De reden? American Airlines  . De - nomen est omen - Amerikaanse marktleider kondigde aan vanaf juli de binnenlandse capaciteit fors uit te breiden, tot 55 procent van het peil van vorig jaar. Het is een reactie op de 'verbeterde vraag'. 'In de laatste week van mei vervoerden we 110.000 passagiers per dag, 71 procent meer dan het gemiddelde in april', klinkt het. 'Mensen hebben echt goesting om er letterlijk weer in te vliegen', zegt hoofd netwerkstrategie Vasu Raja aan het persagentschap Bloomberg.

In april vloog American op de thuismarkt op 35 procent van het normale peil en raakten de toestellen maar voor 15 procent gevuld. Daarom reduceerde de maatschappij het aanbod in mei tot 20 procent, waardoor tegen het eind van de maand meer dan de helft van de stoelen gevuld raakte. De vraag naar de, meer rendabele, internationale vluchten herstelt wel een pak trager. Daar zal American in juli nog altijd op minder dan een vijfde van de capaciteit van juli 2019 vliegen. 

De aandelen van American herstelden met liefst 41 procent, de rivalen United en Delta profiteerden ook. Let wel: ook na de remonte is de beurskoers van American in 2020 nog steeds bijna gehalveerd. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud