Advertentie

Wall Street: strengere coronamaatregelen vuren techwaarden aan

Een beeld uit de eindejaarscampagne van Victoria's Secret, een van de ketens van L Brands. ©Photo News

Na een moeizame start trokken de Amerikaanse beurzen hoger. Beleggers probeerden de impact van hardere beschermingsmaatregelen af te wegen tegen het recente, positieve vaccinnieuws. L Brands verpulverde met zijn kwartaalcijfers de verwachtingen.

De hoop op een snelle heropening van de economie dankzij de coronavaccins heeft plaats gemaakt voor meer realiteitszin: het aantal doden ten gevolge van Covid-19 in de VS is opgelopen tot meer dan 250.000. Op steeds meer plaatsen worden lokale beschermingsmaatregelen genomen. Die zullen een economische impact hebben in het vierde kwartaal.

Voorbeurs bleek ook dat de Amerikaanse arbeidsmarkt het moeilijker krijgt. Het aantal nieuwe aanvragen voor een werkloosheidsuitkering steeg voor het eerst in vijf weken, terwijl economen een verdere daling hadden verwacht. Het lijkt erop dat het herstel van de arbeidsmarkt vertraagt.

De Dow Jones eindigde de dag alsnog met 0,15 procent, de S&P500 won 0,4 procent. De Nasdaq Composite deed een pak beter met 0,9 procent winst. Technologiewaarden als Microsoft, Amazon.com en Adobe krikten samen met autobouwer Tesla de Nasdaq op.

Datacenters

Nvidia publiceerde woensdagavond sterke cijfers over het derde kwartaal van zijn gebroken boekjaar 2021. De producent van grafische kaarten zag de omzet met 57 procent aandikken tot 4,7 miljard dollar. Analisten hadden slechts op 4,4 miljard dollar gerekend. Ook de winst per aandeel van 2,91 dollar was een meevaller. De marktverwachting stond op 2,58 dollar.

Nvidia profiteerde volop van de appetijt naar videogames, die door de lockdowns en de thuisblijfeconomie sterk is toegenomen. De grote groei vond echter plaats in de datacenterdivisie, waar de omzet 162 procent hoger trok naar 1,9 miljard dollar. Nvidia ontwikkelt chipsets voor grote serverparken die nodig zijn voor de groeiende vraag naar clouddiensten. Voor het lopende kwartaal vreest het bedrijf een lagere verkoop van chips voor datacenters. Dat vooruitzicht duwde het aandeel een hele tijd lager, maar het sloot 0,1 procent in de plus.

L Brands

Bij de sterkste klimmers in New York zat L Brands . De mode- en accessoiregroep boven ketens als Victoria’s Secret (lingerie) en Bath & Body Works (douchegel en andere verzorgingsproducten) kwam met beter dan verwachte resultaten over het derde kwartaal.

De omzet steeg van 2,68 naar 3,06 miljard dollar. De vergelijkbare omzet nam met 28 procent toe. De aangepaste winst per aandeel was met 1,13 dollar veel hoger dan een jaar eerder (2 dollarcent). Analisten hadden veel minder verwacht: een aangepaste winst van 12 cent per aandeel op een omzet van 2,68 miljard dollar.

Volgens CEO Andrew Meslow boekte Bath & Body Works ‘uitzonderlijke resultaten’ en zorgde Victoria’s Secret voor ‘een significante verbetering’. L Brands schoot 17,7 procent hoger.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud