1

'We zetten in op de volledige voedingsketen'

©RV-DOC

Cédric Lecamp is sinds 2013 de beheerder van het Pictet Nutrition-fonds. ‘Zo’n 30 procent van de voedingsmiddelen geraakt nooit tot op het bord van de consument.’

Welke thema’s vinden we terug in uw beleggingsstrategie?
Cédric Lecamp: ‘Wij zetten in op de volledige voedingsketen: van de boerderij, via de distributie tot op uw bord. We hebben veel aandacht voor bedrijven die op een duurzame wijze de rendementen in de landbouw willen verhogen. Die groep is goed voor 17 procent van de door ons beheerde activa. Ondernemingen die onze voorkeur wegdragen, zijn bijvoorbeeld de tractorenproducent Deere & Co en Trimble. Dat laatste levert telemetriediensten aan tractorbestuurders. Daardoor kunnen ze de kwaliteit van het aantal uren zon op hun velden controleren en de hoeveelheid gebruikte meststof en onkruidbestrijders verminderen met 80 tot 90 procent. De organische groei bij Trimble zal de volgende jaren rond 10 procent per jaar liggen en de recurrente diensten bedragen al ruim 50 procent van de omzet.’

Welke rol speelt duurzaamheid in uw aandelenkeuze?
Lecamp: ‘We geven de voorkeur aan bedrijven die verspilling in de voedingsketen helpen te verminderen en de energetische voetafdruk verlagen. Volgens schattingen over de Amerikaanse markt geraakt 30 procent van de voedingsmiddelen nooit tot op het bord van de consument. Daarom hebben we een boon voor een bedrijf zoals Rational. Dat produceert ovens voor grote industriële keukens. Het beschikt over een techniek waardoor voedingsmiddelen veel efficiënter gebakken kunnen worden. De toestellen verbruiken niet alleen minder energie, maar ook minder water.’

Kiest u vooral gevestigde waarden of kleinere spelers?
Lecamp: ‘We zijn geïnteresseerd in producenten van biologische voeding en in bedrijven die ingrediënten leveren voor de productie van die voedingsmiddelen. Denk aan Christian Hansen (dat enzymen produceert die de houdbaarheid van yoghurt verlengen, red.). Maar ook de grote groepen spelen een rol bij de verspreiding van nieuwe consumptietendensen bij het grote publiek. Een groep zoals Nestlé haalt ruim 50 procent van haar omzet uit producten die de gezondheid positief beïnvloeden. Dat aandeel is de voorbij jaren voortdurend gestegen dankzij de snellere groei van dat segment. Danone wil dan weer steeds meer melkproducten vervangen door plantaardige producten, zoals sojamelk.’

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content