Amerikaans resultatenseizoen barst los

Vandaag start het Amerikaanse resultatenseizoen. ©REUTERS

De komende weken draait het op de beurzen in de VS om twee zaken: consumenten en technologie.

Na het traditioneel voor de beurs wat saaie december komt er vanaf vandaag weer leven in de brouwerij. Amerikaanse beursbedrijven moeten de komende weken in het resultatenseizoen bewijzen dat ze de fikse koersstijgingen in 2019, de S&P500 steeg ruim 30 procent, waard zijn. Wij nemen met u de twee sectoren door die u in de gaten moet houden.

Consument

De Amerikaanse consument stond er in 2019 sterk voor. De krappe arbeidsmarkt in de VS leidde tot een erg lage werkloosheidsgraad en stijgende lonen. Toch wil dat niet zeggen dat de consumentensector het op de beurs automatisch goed doet.

Volgens het onderzoeksbureau FactSet verwachten analisten dat de gemiddelde winst van consumentenbedrijven met 14 procent daalt tegenover dezelfde periode vorig jaar. Dat komt deels door een moeilijke vergelijkingsbasis. De winsten werden in 2018 gestuwd door de fikse belastingverlaging die de Amerikaanse president Donald Trump doorvoerde. 

Maar ook specifieke ondernemingen in de sector trekken de gemiddelde winstverwachting omlaag. Zo heeft de automaker General Motors (GM) sterk geleden onder stakingen. Vorige herfst legden medewerkers van de fabrieken van GM het werk voor 40 dagen neer. Volgens de autoproducent krijgt de winst in het vierde kwartaal een klap van 2 miljard dollar door de staking. 

Een ander zwaargewicht dat de gemiddelde verwachte winst van de consumentensector lager duwt, is Amazon . De techreus blijft grote investeringen doen die de omzet moeten opkrikken en dat doet de winst dalen. Als de winstdalingen van Amazon, GM en de autobouwer Ford - de drie met de negatiefste impact - buiten beschouwing worden gelaten, daalt de gemiddelde winst in de sector met 3,5 procent.

Technologie 

De sector met het zwaarste gewicht blijft de techsector. Analisten rekenen op een gemiddelde winstdaling van 2 procent voor het laatste kwartaal van 2019. Vooral de chipbakkers hadden het moeilijk. Dat kwam omdat de vraag naar chips een knauw kreeg door de onzekerheid die de handelsoorlog tussen de VS en China met zich meebracht. Daardoor maakten de vragers naar chips eerst hun voorraden op alvorens ze nieuwe bestelden.

Maar het lijkt erop dat de ergste pijn geleden is. Onlangs gaf Samsung als eerste chipbakker inzage in het verloop van het vierde kwartaal. De grootste producent van geheugenchips zag het operationele resultaat met 34 procent terugvallen, maar dat was een stuk beter dan verwacht. Het management beweerde dat de markt voor geheugenchips normaliseert en de prijzen uitbodemen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud