Brengt de Belgische postbode goed nieuws?

Een postbode op ronde in Oostende. ©Photo News

PostNL kon maandag positief verrassen dankzij de forse groei van het pakjesvervoer. De vraag is of Bpost dat voorbeeld kan volgen.

Het wordt dinsdag in hoofdzaak een resultatendag; economische cijfers staan nauwelijks op de agenda. Het enige mogelijk interessante cijfer zijn de Amerikaanse fabrieksbestellingen.

Qua bedrijfsresultaten gaat de meeste aandacht uit naar Bpost . De Belgische postbode komt traditiegetrouw anderhalve dag na PostNL met de cijfers over het tweede kwartaal, in dit geval dus dinsdag nabeurs.

De postgroep zette vorige week alvast de analistenconsensus online. Analisten rekenen gemiddeld op 910,3 miljoen euro omzet, een daling met 3 procent tegenover de 935,7 miljoen in het tweede kwartaal van 2019. De bedrijfswinst zou bijna twee derde lager tuimelen, van 107,5 naar 37 miljoen euro.

Bpost waarschuwde begin mei voor de impact van de coronacrisis op de meest rendabele tak, het klassieke briefverkeer. De postgroep schrapte ook de outlook voor 2020. Bpost ging half maart - vlak voor het begin van de lockdown - nog uit van een bedrijfswinst tussen 240 en 270 miljoen euro. 

Sindsdien zetten analisten het mes in hun prognoses. Gemiddeld rekenen analisten nog op 200 miljoen bedrijfswinst over het volledige boekjaar, ruim een derde minder dan  de 311 miljoen euro over het boekjaar 2019. Het aandeel Bpost noteert nog altijd in de buurt van het dieptepunt van dit voorjaar.

Sectorgenoot PostNL kon maandag aangenaam verrassen. Tijdens de lockdowns kochten thuiszitters massaal online en dat leidde tot flink meer pakjesvervoer. Bij PostNL groeide het pakjesvolume met een kwart, zodat de winstbijdrage van de die activiteit nagenoeg verdubbelde. Het aandeel werd ruimschoots beloond voor de goede resultaten - én vooruitzichten: het won 11,5 procent.

Dinsdag komen ook nog heel wat buitenlandse kleppers met resultaten. We noemen onder meer de agrochemie- en farmagroep Bayer , de chipproducent Infineon , de Italiaanse grootbank Intesa Sanpaolo, de koffiegroep JDE Peet’s , het Nederlandse chemiebedrijf DSM , de drankengroep Diageo , de Japanse consumentenelektronicagroep Sony en het entertainmentconcern Disney .  

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud