Crisis? Welke crisis?

LVMH-topman Bernard Arnault ©AFP

Het Europese cijferseizoen aftrappen met 11 procent organische omzetgroei. Zo'n luxe te midden een kwakkelende economie, dat moet LVMH zijn.

Brexit, een Chinees-Amerikaanse handelsoorlog, spanningen in Hongkong: voor de gewone stervelingen onder de bedrijfsleiders zijn er excuses genoeg om mindere resultaten te vergoelijken. Bernard Arnault is geen gewone sterveling en heeft dus ook geen excuses nodig. 

Dat onderstreepten woensdagavond eens te meer verbluffende resultaten van de Franse multinational LVMH , het imperium van Arnault. Met merken als Louis Vuitton, Christian Dior, Bulgari, Dom Pérignon, Veuve Clicquot en Givenchy de onbetwiste wereldmarktleider in luxe. 

De verbluffende resultaten van LVMH zijn al een tijdje het slechtst bewaarde geheim van de Europese beurzen.

Over het derde kwartaal legde LVMH opnieuw een groei van 17 procent voor. Organisch, dus zonder overnames, was er een indrukwekkende groei van 11 procent. Dat is nauwelijks minder dan de 12 procent over de eerste helft van 2018 en een stuk beter dan door Bloomberg gepolste analisten verwachtten. 

Dat alles ondanks wat Arnault omfloerst de 'moeilijke context' in Hongkong noemt. De vroegere Britse kroonkolonie lag een groot deel van de zomer plat door betogingen. Een streep door de rekening van luxegroepen, omdat veel op westerse luxeproducten verzotte Chinezen uit 'het vasteland' in Hongkong shoppen. 

Over de eerste negen maanden van 2019 krikte LVMH de omzet met 16 procent op naar 38,4 miljard euro. Daarbij presteerde vooral het vlaggenschip, Mode & Lederwaren, bijzonder sterk: 22 procent groei, waarvan 18 procent organisch. 

Rihanna

De groei komt er niet zo maar. Arnault bouwt al jaren een sterke merkenportefeuille uit, mede door slimme deals. Zo was er dit voorjaar een opgemerkt akkoord met popster Rihanna om meer millennials aan te spreken. En deze zomer kon Arnault ontwerpster Stella McCartney verwelkomen. Dat McCartney vorig jaar brak met Kering, de groep van landgenoot en aartsrivaal François Pinault, zal die deal extra zoet hebben doen smaken. 

Uitkijken wat de beurskoers deze ochtend doet. De verbluffende resultaten zijn al een tijdje het slechtst bewaarde geheim van de Europese beurzen. LVMH onttroonde vorig jaar al AB InBev als het grootste beursgenoteerde bedrijf van de eurozone. En dit jaar ging het gewoon door: plus 38 procent sinds Nieuwjaar. 

Luxekoning Bernard Arnault op bezoek in zijn heimat, Roubaix (France 3)

Het resultaat is een luxueuze waardering. Noblesse oblige. LVMH noteert tegen meer dan 3,5 keer de jaaromzet, 27 keer de nettowinst en 15 keer de brutobedrijfswinst (ebitda). Dat is stevig. Maar anderzijds: zoek maar eens een andere multinational die bij een kwakkelende wereldeconomie consistent meer dan 10 procent groei kan voorleggen. 

Tot slot nog een kijktip: Bernard Arnault jaren geleden met de camera's van France 3 op bezoek in zijn heimat in Roubaix, op luttele kilometers van de Belgische grens. Check vooral vanaf minuut 27, als de LVMH-CEO binnenstapt bij het vastgoedbedrijfje dat zijn vader oprichtte (Férinel). De consternatie valt van de gezichten af te lezen als de miljardair de bescheiden kantoren binnentrekt op zoek naar zijn oude werkplek. Prachtige televisie.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect