De vuile was van de pandemie

Jensen-Group maakt donderdagavond de jaarresultaten bekend. ©RV DOC

Door zijn sterke afhankelijkheid van de horeca en de reissector heeft de fabrikant van industriële wasserijen Jensen-Group een bijzonder lastig 2020 achter de rug.

Jensen-Group is een van de weinige bedrijven in de wereld die het volledige gamma van toestellen voor industriële wasserijen levert. Het aanbod gaat van sorteermachines, over tunnelwasmachines en droogkasten tot strijk- en vouwmachines. Veelal gebeurt het hele proces volledig automatisch.

Behalve industriële wasserijen zijn ook linnenverhuurders belangrijke klanten van het bedrijf. Ze leveren de lakens aan voor hotels, ziekenhuizen en rusthuizen, en de tafelkleden, servetten en schorten voor restaurants. Grote hotels of zorginstellingen beschikken soms zelf over een grote wasserij, maar dat is lang niet altijd het geval. Ook cruiseschepen hebben een eigen wasserij aan boord.

Duidelijk is dat de coronapandemie, die horeca en toerisme heeft ontwricht, ook bij Jensen diepe sporen heeft nagelaten. Het bedrijf zag in het eerste halfjaar de instroom van bestellingen sterk vertragen omdat projecten werden uitgesteld of soms gewoon geannuleerd. Door de reisbeperkingen verliep het installeren van wasserijsystemen hier en daar ook veel moeilijker. Voor Jensen leidde dit alles tot een omzetdaling van 26,8 procent, bleek begin augustus.

Het bedrijf paste zijn productiecapaciteit aan en sommige fabrieken gingen tijdelijk dicht. De bedrijfswinst (ebit) kelderde niettemin met 85,8 procent, voor een deel door herstructureringskosten. Eind juni 2020 waren bij Jensen-Group bijna een vijfde minder mensen aan het werk dan een jaar eerder. De wastechnologiespecialist bleef wel winstgevend, ook al maakte de nettowinst een tuimeling van 87,4 procent tot 1,5 miljoen euro.

Orderontvangst

Vermoedelijk heeft de tweede jaarhelft wegens de fors lagere orderinname - 111,9 miljoen euro tegenover 154,6 miljoen in de eerste helft van 2019 - niet veel beterschap gebracht. Jensen-Group was begin augustus in elk geval bijzonder voorzichtig in zijn vooruitzichten.

Het bedrijf voorspelde voor het hele jaar een beduidend lagere omzet en rendabiliteit. Het zei bovendien de impact van de coronacrisis op zijn activiteiten nog niet volledig te kunnen inschatten. Met name de vraag in de horecasector zou nog geruime tijd laag blijven. ‘Wij verwachten dan ook niet dat onze orderontvangst vóór 2022 aanzienlijk zal verbeteren’, klonk het. Met andere woorden: ook 2021 wordt nog een moeilijk jaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud