Een 38 jaar lange staat van dienst

©Solvay

Een erezaak. Zo kan je het dividend van Solvay, dat het laatst in 1982 het mes in de uitkering moest zetten, gerust noemen.

Terwijl op Wall Street de Dow Jones  gisteren vlotjes boven 29.000 punten schoot, blijft op de Brusselse beurs de Bel20  maar worstelen met de grens van 4.000 punten.

De jongste dagen wordt de beursbarometer de rem opgezet door Solvay , al twee dagen de grootste daler in de Bel20. De chemiegroep staat onder druk nu analisten vrezen dat de problemen bij de vliegtuigbouwer Boeing het verhoopte winstherstel in 2020 kunnen doorkruisen. Het beurshuis Jefferies raamde eerder al de kwartaalimpact van de opgeschorte productie van de 737 MAX voor Solvay op 25 à 50 miljoen euro omzet en op 0,18 à 0,36 euro winst per aandeel.

Voorschotdividend

Een spectaculair koersherstel vandaag is weinig waarschijnlijk. Niet omdat we nu al weet hebben van een nieuw somber analistenrapport, wel omdat het aandeel aan de aftrap komt zonder het recht op het voorschotdividend over het boekjaar 2019. Die coupon beloopt in lijn met de dividendpolitiek 40 procent van het totale dividend over het voorgaande boekjaar. Over 2018 vloeide 3,75 euro bruto naar de aandeelhouders, dus beloopt het voorschot 1,50 euro per aandeel. 

Nog meer dan bij andere bedrijven is bij Solvay, waar de erfgenamen van oprichter Ernest Solvay via het familievehikel Solvac nog altijd de controle behouden, het dividend een erezaak. De groep moest voor het laatst in 1982 het mes zetten in het dividend. Dat gebeurde na het rampjaar 1981, toen Solvay het eerste verlies sinds de oprichting in 1863 moest opbiechten. 

Al moet de eeuwige kniesoor in ons die staat van dienst een beetje nuanceren: eigenlijk verlaagde Solvay over het boekjaar 2015 het dividend ook licht, van 3,40 naar 3,30 euro per aandeel. Maar door de dividendhistoriek een beetje aan te passen voor de gunstprijs waartegen aandeelhouders eind 2015 op nieuwe aandelen konden intekenen - meteen de eerste publieke kapitaalverhoging ooit - kunnen we toch een oogje dicht knijpen en zeggen dat de decennialange dividendhistoriek intact is. 

Luchtvaart

Die kapitaalronde moest Solvay via de miljardendeal van Cytec toegang verschaffen tot de beloftevolle lichtgewicht composieten voor de luchtvaartsector. Solvay betaalde 5,8 miljard euro, 35 keer de nettowinst. Een stevig prijskaartje. Om dat prijskaartje te laten renderen zou het niet slecht zijn mocht Boeing liever vandaag de morgen de 737 MAX weer in de lucht krijgen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud