Fracking en Boeing: de zorgentweeling van Solvay

De aan de grond genagelde 737 MAX is niet alleen een probleem voor Boeing zelf, maar ook voor toeleveranciers als Solvay

Beleggers richten hun blik op de cijferpublicatie van Solvay. Problemen bij Boeing en de lage olieprijs houden de chemiegroep allicht op de pechstrook.

Solvay   komt voorbeurs met de resultaten over het vierde kwartaal en heel 2019. De lat ligt niet hoog voor de chemiereus: CEO Ilham Kadri had in november nog gewaarschuwd dat een stabiel jaarresultaat te hoog zou gegrepen zijn en dat de brutobedrijfswinst zo'n 2 à 3 procent zou dalen. 

Wat de kwartaalcijfers betreft verwijzen we graag naar de inzet hiernaast. Uitgezoomd naar heel 2019 rekenen analisten gemiddeld op een omzet van 10,33 miljard euro, minder dan 1 procent meer dan een jaar eerder.

DE DRIE MOTOREN VAN SOLVAY

Analistenconsensus voor vierde kwartaal

Advanced Materials: kunststoffen voor onder meer smartphones (bv. hittebestendige omhulsels) en lichtgewichtmaterialen voor de auto- en de luchtvaartsector.

  • Omzet: 1,1 miljard (+1%).
  • Ebitda: 271 miljoen (-4%).

Advanced Formulations: chemische toepassingen voor onder meer de industrie (bv. schaliegaswinning) en consumptie (bv. shampoo, roomijs).

  • Omzet: 705 miljoen (-8%).
  • Ebitda:  108 miljoen (-11%).

Performance Chemicals: natriumcarbonaat (bv. detergenten, glas), waterstofperoxide (bv. bleekmiddel).

  • Omzet:  721 miljoen (+1%).
  • Ebitda: 192 miljoen (+7%).

De brutobedrijfswinst ziet het analistenheir licht afbrokkelen tot 2,32 miljard euro, iets beter dan de eigen prognose van Solvay dus. Netto zou de winst verschrompelen, van 852 naar 281 miljoen euro. Dit als gevolg van de forse afboeking die Kadri in november aankondigde van 656 miljoen euro voor de schaliegastak.

Fracking

De afdeling, een onderdeel van 'Advanced Formulations' levert chemicaliën voor de schaliegasexploratie en die 'frackers' kiezen gelet op de duurzaam lage olieprijs voor minder kwaliteitsvolle maar goedkopere alternatieven. Het gevolg: over 2019 zouden omzet en winst van Advanced Formulation respectievelijk 6 en 7 procent zakken. 

Ook de andere tak die Kadri's voorganger Jean-Pierre Clamadieu als belangrijke winstmotor naar voor schoof, Advanced Materials, sputtert. Hier zou de omzet wel nog 1 procent stijgen, maar de winstbidjrage 5 procent zakken. Die afdeling levert onder meer lichtgewicht composietmaterialen voor de luchtvaartsector en die activiteit wordt stevig geraakt door de problemen bij Boeing. Het werkpaard van de vliegtuigbouwer, de 737 MAX, staat al bijna een jaar aan de grond en vanaf januari moest Boeing de productie helemaal staken.

Boeing

Voor Solvay vormen de problemen bij Boeing een niet bepaald welgekomen extra kopwind in 2020. En bijgevolg is het uitkijken naar de prognose van de CEO voor 2020. Die kan gelet op de mondiale economischeimpact van het coronavirus niet anders dan voorzichtig zijn. Bij analisten is de hoop op een winstherstel in 2020 alvast vervlogen: ze rekenen nu op een vlakke brutobedrijfswinst van 2,32 miljard euro. 

Om af te ronden: hét lichtpunt in 2019 waren de 'krasse knarren' van de 157 jaar jonge groep: Performance Chemicals,  de mooie verzamelnaam voor de natriumcarbonaat en waterstofperoxide en hun 1.001 toepassingen in industrie, (land)bouw en voeding. Die veteranen zouden een 3 procent hogere omzet in een 10 procent hogere winstbijdrage vertalen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud