Heeft lockdown groei Unifiedpost afgeremd?

CEO Hans Leybaert (midden) en Vincent Van Dessel (rechts), de CEO van Euronext Brussel, op de eerste noteringsdag van Unifiedpost Group. ©Kristof Vadino

Unifiedpost Group publiceert vrijdag zijn eerste jaarresultaten sinds de digitaliseerder van bedrijfsdocumenten naar de beurs trok. De vraag is hoe groot de impact was van de tweede lockdown.

Unifiedpost Group , een bedrijf dat zich toelegt op het digitaliseren van facturen en andere documenten van kmo’s, trok in september 2020 naar Euronext Brussel. Het werd een knallend, zij het wat onstuimig beursdebuut, waarbij het aandeel op zijn eerste beursdag 19 procent hoger afklokte dan de introductieprijs van 20 euro. De beursoperatie was overigens noodzakelijk, want zonder vers kapitaal dreigde Unifiedpost zonder brandstof te vallen om te investeren en te groeien.

Eind november publiceerde het bedrijf kwartaalcijfers en die vielen eigenlijk goed mee. In het derde kwartaal versnelde de omzetgroei zelfs licht. Na negen maanden kon Unifiedpost Group een organische omzetgroei van 11 procent voorleggen tegen 10,4 procent over het eerste halfjaar. Jaar op jaar bedroeg de omzetgroei in het derde kwartaal 37 procent, ondanks het feit dat dat door de vakantie doorgaans een iets zwakkere periode is.

+28%
toename aantal kmo-klanten
Eind oktober lag het aantal kmo’s op het platform van Unifiedpost 28 procent hoger dan begin 2020.

Ook een ander cijfer toont aan dat Unifiedpost tijdens het coronajaar flink bleef groeien. Eind oktober lag het aantal kmo’s op het platform van het bedrijf 28 procent hoger dan begin 2020.

Minieme lockdownimpact

Het management zei toen wel een ‘minieme’ impact op de omzet te verwachten van de tweede lockdown. Het had er echter alle vertrouwen in dat het eventuele tijdelijk verloren omzet nadien snel zou kunnen inhalen, net zoals dat na de eerste (harde) lockdown in het voorjaar gebeurde.

Voor het hele jaar rekenen analisten volgens het economische persagentschap Bloomberg op een omzet van 71,9 miljoen euro, wat 53 procent meer zou zijn dan in 2019. Ze verwachten een bedrijfsverlies (ebit) van 14,85 miljoen euro en een nettoverlies van 23,3 miljoen euro.

Naarmate de omzet toeneemt, zou het verlies moeten verkleinen. Michael Roeg van Degroof Petercam ziet Unifiedpost Group pas in 2022 winstgevend worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud