Het halfvolle glas van AB InBev

In Mexico verwachten analisten sterke verkoopcijfers voor AB InBev, dankzij de deal met de lokale supermarktketen Oxxo ©REUTERS

Meer bier verkopen. Dat lijkt de kerntaak van elke brouwer. Een kerntaak waar de wereldmarktleider pas dit jaar weer in lijkt te lukken.

Of de Bel20 vrijdag zijn remonte voortzet, zal grotendeels afhangen van hét zwaargewicht van de Brusselse beursbarometer: AB InBev . Eerst even deze bijsluiter: een kwartaalrapport van 's werelds grootste brouwer is de betere lettersoep. 

Om te vermijden dat de ebitda's je rond de oren suizen, is het best te focussen op één cijfer. Een cijfer dat het rapport tot de essentie herleidt: slaagt AB InBev er in meer bier te verkopen. Dat lijkt dit jaar eindelijk te lukken: over het tweede kwartaal stegen de verkochte volumes met meer dan 2 procent, de beste groei in vijf jaar.

De voorbije jaren had CEO Carlos Brito het op zijn AB InBevs gedaan: vlakke of - zeker in de Verenigde Staten - krimpende verkopen compenseren door prijzen te verhogen. Voeg nog kostenbesparingen en synergieên uit de miljardenfusie met SABMiller in de mix en je hebt een recept voor een stevige winstgroei. 

Maar het geduld van beleggers raakte stilaan op. Ze willen zien dat Brito ook het bovenste lijntje kan opkrikken, te meer daar drie na datum intussen de laatste besparingen uit de monsterfusie van SABMiller gewrongen zijn.

Voor het derde kwartaal rekenen analisten wel op wat minder. Gemiddeld zien ze de verkochte volumes 0,8 procent stijgen. Dat is dus hét in de gaten te houden cijfer. In Mexico zouden de verkopen boomen met dank aan de deal met Oxxo. Die grote lokale supermarktketen had lang een exclusieve deal met grote rivaal Heineken, maar nu kan ook AB InBev zijn merken op de schappen wringen. In Brazilië zouden de verkopen wat terugvallen door de tegenzittende economie en in de Verenigde Staten lijkt er maar geen eind te komen aan de neergang van het vlaggenschip Bud Light. 

Met de klassieke prijsverhogingen zou de kleine volumegroei volstaan om de omzet 4,7 procent op te krikken. De winst zou dit keer echter niet volgen, met een bescheiden plusje van 3 procent voor de brutobedrijfswinst (ebitda). Dat is onder meer omdat de tuimelperte van de Braziliaanse real en Zuid-Afrikaanse rand in de zomer van 2018 zich door het indekkingsbeleid van de groep slechts met 12 maanden vertraging in de marges laten voelen

Schulden

Onrust over de schuldenlast trof het aandeel AB InBev in 2018 midscheeps, maar dit jaar is het aandeel al met ruim 50 procent hersteld. Was het glas vorig jaar voor beleggers half leeg, dan is het nu dus halfvol. 

De biergigant nam zelf de belangrijkste zorgen over de schuldenberg weg met de moeder aller schuldherschikkingen, een lucratieve verkoop van de Australische dochter en een in tweede zit geslaagde beursgang van de Aziatische activiteiten.

En dankzij de bocht die de Amerikaanse centrale bank dit jaar nam zijn heel wat groeimarktmunten, cruciaal voor de cashflow van AB InBev, aan de beterhand tegenover de Amerikaanse dollar, veruit de belangrijkste munt voor de schulden van de groep. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud