Het harde seltzerprobleem van Carlos Brito

AB Inbev-CEO Carlos Brito slaagt er niet in het tijd te keren op cruciale markten als de Verenigde Staten en Brazilië ©Emy Elleboog

40 miljard. Zoveel beurswaarde is AB InBev sinds een teleurstellend rapport in oktober kwijt. Vooral op de cruciale Amerikaanse markt is de krimp van de bierverkoop steeds zorgwekkender.

Donderdag voorbeurs komt AB InBev   met de resultaten over 2019 en het vierde kwartaal. De lat ligt laag want 's werelds grootste brouwer biechtte eind oktober op weer te falen in zijn 'one job': meer bier verkopen. De verkopen krompen over het derde kwartaal 0,5 procent, CEO Carlos Brito temperde bovendien de verwachtingen voor de rest van het jaar.

Sindsdien staat het aandeel in de ramsj, ook de exit van CFO Felipe Dutra als zoenoffer kon beleggers niet vermurwen. Sinds het zwakke rapport in oktober verloor de biermultinational meer dan 40 miljard euro beurswaarde. 

Analisten zien geen beterschap in het vierde kwartaal. Gemiddeld zien ze de volumes 0,1 procent krimpen. De omzet zou wel nog 2,6 procent stijgen, maar de brutobedrijfswinst ziet het analistenheir 1,9 procent dalen.

In een verkoopadvies was beurshuis JPMorgan vorige week nog erg kritisch voor de 'slimme betaalbaarheidsstrategie' van Brito. Die strategie is de reden waarom u ook in ons land pakken afgeprijsde bakken Jupiler of Tripel Karmeliet in uw lokale supermarkt aantreft. JPMorgan-analiste Celine Pannuti gelooft er niet echt in. Ze vreest dat de strategie om op prijs te concurreren vooral op de marges weegt, zonder echt grote impact op de volumes. 

Hard seltzer & Heineken

Ook HSBC is kritisch en hakte deze week in het koersdoel van AB InBev, dat in één trek van 92 naar 60 euro zakte. Analist Carlos Laboy ziet twee grote problemen opdoemen voor Brito & co:

  • De Verenigde Staten. 'AB InBev zag snel de opportuniteit in hard seltzers (gluten- en suikervrije drankjes met fruitsmaak, red.) maar liet zich de kaas van het brood eten door kleinere rivalen. Het bedrijf lijkt bereid met de lancering van Bud Light Seltzer biervolume voor seltzervolume te ruilen. Maar wij denken niet dat de groep het juiste platform heeft om dat nieuwe, vooral vrouwelijke publiek aan te spreken. En een mogelijke flop van Bud Light Seltzer zou de hoeksteen van de Amerikaanse bierverkoop raken, een Amerikaanse bierverkoop die met zijn dollarinkomsten nog altijd cruciaal is voor de schuldenafbouw.'
  • Brazilië: AmBev (de Braziliaanse dochter, red.) lijkt de weg kwijt, stelt Laboy. 'Het marktaandeel blijft afbrokkelen, terwijl Heineken in opmars is met zijn portefeuille'. In 2018 zie het management dat ze zich niet meer aan een experiment zouden wagen waar een onervaren CEO én CFO op hetzelfde ogenblik zouden starten. Welnu: dat is nu weer het geval. Is de reservebank van AB InBev echt zo dun geworden?'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud