Het Paul Simon-effect op Constellation Brands

Corona wordt allicht de sterkhouder in de resultaten van Constellation Brands. ©REUTERS

Beleggers verwerken straks de kwartaalcijfers van AB InBev-concurrent Constellation Brands. De Amerikaanse consumentenreus in bieren en sterke dranken wierp zich recentelijk op de cannabismarkt. Een bad trip tot dusver.

De beste gratis reclame die Corona ooit kreeg, was het nummer 'Me and Julio Down by The Schoolyard' van Paul Simon. In het catchy refrein zingt Simon over 'Rosie, the queen of Corona.' Menig muziekliefhebber veronderstelde dat het over het Mexicaanse bier ging. Maar dat bleek - zo verklaarde Simon later - niet correct. Rosie was geen bierkoningin maar een fictieve inwoonster van de Latinowijk Corona in Queens, New York.

Paul Simon - Me and Julio Down by the Schoolyard

Het zou de Mexicaanse bierproducent Grupo Modelo worst wezen. In 1972, het jaar waarin Paul Simon het nummer uitbracht, werd Corona het nummer 1 importbier in de VS en begon het merk aan een wereldwijde veroveringstocht.

Die expansie was zo overtuigend dat AB InBev in 2012, veertig jaar later, 16 miljard euro neertelde om Grupo Modelo en dus ook het kroonjuweel Corona in te lijven. Om het geblaf van de Amerikaanse concurrentiewaakhond te stillen, verkocht AB InBev wel de Amerikaanse rechten op Corona en andere Modelo-merken aan concurrent Constellation Brands . Voor het Amerikaanse drankenconsortium is Corona sindsdien het belangrijkste merk in portefeuille.

Volumes

In de cijfers die Constellation Brands straks publiceert over het derde kwartaal zal Corona zijn koningsrol opnieuw spelen. De verwachting is dat de bierpoot de boel moet rechthouden voor de drankenreus. Bij de vorige cijferpublicatie gaf Constellation een prognose mee van 8 procent omzetgroei voor de biertak in 2020. Straks moet blijken of die vinnige doelstelling overeind blijft.

Over de wijn- en spiritsafdeling is het concern uit Victor, New York, veel minder positief. Het verwacht een daling van de verkoop met 20 procent, voornamelijk omdat het in sneltempo kleine wijnmerken met lage marges aan het verkopen is.

Canopy

Het grootste zorgenkind is Canopy Growth . Constellation Brands nam in 2017 voor 4 miljard dollar een belang van 40 procent in de Canadese wietproducent. Ook andere drankgiganten wagen zich in die markt. In augustus raakte bekend dat de sterkedrankenmaker Diageo (Johnnie Walker, Guinness) gesprekken voert met drie cannabisbedrijven. Heineken en AB InBev experimenteren dan weer met bier waar de wietstoffen CBD en THC in verwerkt zitten. 

Voor Constellation Brands is het nirvana in ieder geval nog veraf. De voorspelde cannabisboom blijft voorlopig uit door hoge opstartkosten, productievertragingen en struikelblokken in de wetgeving. Constellation Brands moest vorig kwartaal een minwaarde van 500 miljoen op zijn belang boeken. CEO Bill Newlands sprak al expliciet van 'een teleurstelling'.

Canopy werkt sindsdien duchtig aan een ommekeer en benoemde David Klein, de financieel directeur van Constellation, tot bestuursvoorzitter. Klein moet Canopy weer doen aanknopen met winst, onder meer door in te zetten op afgeleide marihuanaproducten zoals dranken en eetwaren die hogere marges opleveren. Beleggers hopen straks te vernemen of dat vruchten afwerpt.

De lat ligt in ieder geval niet erg hoog. Sinds april ging er bijna 13 procent van de koers. Die afstraffing en de goede vooruitzichten voor de cannabismarkt op langere termijn maakten het aandeel dan weer populair bij analisten. Constellation Brands heeft 13 koopadviezen (waarvan 2 outperform), 6 houdadviezen en geen enkel verkoopadvies onder het door Bloomberg gepeilde analistenkorps. En je weet nooit of Paul Simon, van wie geweten is dat hij met Art Garfunkel geregeld een jointje deelde, op een nieuw album broedt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud