Hoe draaien de Duitse fabrieken?

Een Porsche Taycan krijgt vorm in de fabriek in Stuttgart. ©Sebastian Gollnow/dpa

In 2019 begon de Duitse motor zwaar te sputteren. De markten houden de jongste maandprestatie van de industrie van onze oosterburen dan ook nauwlettend in de gaten.

Woensdag kregen de beurzen al een tegenvallend cijfer van de industriële bestellingen in Duitsland over zich heen. Die kwamen in november 1,3 procent lager uit dan in oktober. Jaar op jaar hebben de Duitse industriële bedrijven nu 6,5 procent minder orders in de boeken. Volgens ING-econoom Carsten Brzeski ziet het er naar uit dat 2019 het tweede jaar op rij wordt waarin de fabrieksbestellingen een daling kenden. Hij ziet voorlopig geen signalen dat de Duitse industrie uitbodemt.

Handelsoorlog

Na de zwakke oktobermaand (-1,7%) verwachten economen dat de Duitse industriële productie in november weer iets is verbeterd. Gemiddeld zien ze een lichte stijging van 0,8 procent maand op maand. In vergelijking met november 2018 zouden de Duitse fabrieken wel 3,7 procent minder geproduceerd hebben. Onder meer de Duitse auto-industrie heeft het erg moeilijk. Wereldwijd is de vraag naar auto’s afgenomen door de handelsoorlog en door de tragere economische groei.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud