La Casa de Papel van Reed Hastings

De sterren van Netflix-serie La Casa de Papel ©Photo News

Rood omcirkeld op de beleggersagenda: de cijfers van comakijkers- en schuldpapierfabriek Netflix.

Goed nieuws voor comakijkers: op 19 juli laat Netflix , de wereldmarktleider in zetelhangers, het derde seizoen van ‘La Casa de Papel’ op de wereld los. Een heerlijke bingeserie waar een maffe cast - Tokio is onze favoriet - de Spaanse Koninklijke Munt overneemt en in een interessante variant op kwantitatieve versoepeling de drukpersen nóg enthousiaster laat draaien dan Mario Draghi.

Seizoen 3 van 'La Casa de Papel'

Woensdagavond komt Netflix zelf met resultaten. Die zullen iets minder bingemateriaal zijn: CEO Reed Hastings waarschuwde al dat het tweede kwartaal geen topper zou zijn. ‘Slechts’ 5 miljoen nieuwe comakijkers, bijna uitsluitend buiten de Verenigde Staten. Op de thuismarkt verhoogde Hastings zijn abonnementsprijs met 13 à 18 procent en dat liet zich samen met een vrij pover aanbod aan nieuwe series voelen.

 

Die prijsverhoging is wel broodnodig: comakijkers tevreden houden met een spervuur van nieuwe series kost handenvol geld. En dus bloedt Netflix cash, ook al is er boekhoudkundig winst. Volgens de boekhoudregels mag Netflix in de resultatenrekening de investeringen in nieuwe producties spreiden, maar de harde cash gaat natuurlijk wél meteen de deur uit.

Gelukkig zijn er obligatiebeleggers: die hebben tegen steeds lagere rentes intussen 10 miljard dollar schuldpapier gekocht. Tegen dit tempo is de Casa de Papel van Reed Hastings nog indrukwekkender dan die van Tokio & co.

Nog op de beleggersagenda woensdag:

Ook Alcoa , de grootste aluminiumproducent ter wereld komt met cijfers. Tot nu toe is 2019 verre van een boerenjaar voor het bedrijf. Het aandeel verloor al bijna 15 procent van zijn waarde. Vorige week kreeg het koersdoelverlagingen van Jefferies, JPMorgan en Deutsche Bank om de oren. De grootste zorg voor Alcoa is de scherpe correctie in de prijs voor aluminium. Die prijs schommelt rond de 1.800 dollar per ton. Dat is 4 procent lager dan in januari.

Voorts zijn er in de Verenigde Staten ook resultaten bij Bank of America, reclamegigant Omnicom en farmareus Abbott.

In Europa hebben we onder meer afspraak met TomTom en chipfabrikant ASML.

Macrowatchers richten hun ogen dan weer op het Verenigd Koninkrijk. Daar staan inflatie- vastgoed- en productieprijscijfers op het programma. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect