Lekkere lockdowns voor Ahold Delhaize?

Aanschuiven voor een AD Delhaize-winkel in Brussel ©Hans Lucas via AFP

Op de vrij goed gevulde agenda van woensdag trekken twee zaken de aandacht: de kwartaalcijfers van Ahold Delhaize en de ADP-cijfers, die een voorsmaakje geven van het Amerikaanse banenrapport.

Het sociaal secretariaat ADP maakt om 14.15 uur bekend hoeveel banen er in juli zijn bijgekomen in de Amerikaanse privésector. De verwachting staat op 1,2 miljoen, wat slechts de helft zou zijn van het cijfer van juni (2,369 miljoen). De ADP-cijfers geven veelal de trend aan van het officiële banenrapport (inclusief overheidsjobs maar zonder de landbouw) dat vrijdag wordt gepubliceerd.

Om 7.45 uur geeft Ahold Delhaize de tweedekwartaalcijfers vrij. ING-analist Hans D’Haese verwacht sterke resultaten. In zijn ogen is de Nederlands-Belgische retailer goed geplaatst om een deel van de tijdens de lockdowns vergaarde volumewinst te behouden, zowel in de VS als Europa. Mensen blijven immers meer thuis, gaan minder op restaurant (wat vooral in de VS speelt) en bereiden zelf volledige maaltijden (wat meer in Europa het geval is).

De door Ahold Delhaize zelf verzamelde consensus rekent op een kwartaalomzet van net geen 18 miljard euro (17,978 miljard om precies te zijn). De onderliggende bedrijfswinst zou uitkomen op 640 miljoen euro. Met zijn ramingen zit D’Haese daar telkens een flink stuk onder.

Hij is ook voorzichtig voor het derde kwartaal. Door de tweede golf van coronabesmettingen in Europa en de VS verloopt de heropening van de economie vrij traag. Dat kan vooral voelbaar zijn in de vrijetijdssector. Hij verwacht daarom dat Ahold Delhaize zijn vooruitzichten minstens zal behouden – en mogelijk zelfs verhogen.

Online aankopen

Hij denkt ook dat het management positief zal blijven over de groei van de online aankopen. Het omschakelen naar internetshoppen geeft aan dat het marktaandeel van e-kruideniers aanzienlijk hoger zou kunnen blijven dan vóór de coronacrisis en niet snel zal afnemen wanneer de pandemie afzwakt. Volgens het Nederlandse statistiekbureau CBS lag de online retailverkoop in het tweede kwartaal bijna 55 procent hoger dan een jaar eerder. Dat is de sterkste groei ooit gemeten.

Voor de VS gaat de consensus uit van een operationele winstmarge van 3,6 procent. D’Haese rekent slechts op 3 procent. Hij verwijst naar de bijkomende kosten om werknemers en klanten te beschermen tegen het coronavirus en naar een sterk verwaterend effect van de omschakeling naar online aankopen. De Europese activiteiten zullen volgens de consensus – en ook volgens D’Haese - een operationele winstmarge van 4,1 procent realiseren.

In Amsterdam komen woensdag ook brillenmaker GrandVision en uitgever Wolters Kluwer met resultaten, in Brussel tekent de ‘kotmadam van de beurs’, Xior , present. Bij de Duitse bedrijven noemen we verzekeraar Allianz , Deutsche Post en autobouwer BMW .

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud