Luierverdriet bij Ontex?

©BELGA

Fraai zullen de vierdekwartaalresultaten die Ontex woensdagmorgen presenteert wellicht niet zijn. Operationeel blijft de luierproducent een zwak broertje en de wisselkoersen zitten tegen.

Sinds begin dit jaar wordt Ontex aangestuurd door een Baskische. Esther Berrozpe Galindo had de nobele moed de uitdaging aan te gaan om te pogen het bedrijf weer op de sporen te zetten. Woensdag heeft ze voor het eerst het genoegen om resultaten van de fabrikant van babyluiers, maandverbanden en incontinentieproducten voor te stellen. Resultaten die eigenlijk nog onder haar voorganger, interim-topman Thierry Navarre, werden gerealiseerd. Al had Berrozpe Galindo als bestuurder wel een vinger in de pap.

Ontex zit al jaren in het verdomhoekje van de beurs, een gevolg van aanhoudend flauwe resultaten, twee weinig geslaagde overnames in Latijns-Amerika (Mexico en Brazilië) en een wankele balans. Sinds begin 2020 is de koers gehalveerd, sinds 2016 ging meer dan twee derde van de beurswaarde verloren.

Ontex zit al jaren in het verdomhoekje van de beurs, een gevolg van aanhoudend flauwe resultaten, twee weinig geslaagde overnames in Latijns-Amerika en een wankele balans.

Met de gestaag dalende koersgrafiek voor ogen is het weinig verwonderlijk dat Ontex een van de meest geshorte aandelen op Euronext Brussel is. Vorige week deed Moody’s ook zijn duit in het zakje door de kredietscore van Ontex nog een trapje lager te zetten in de categorie rommel.

Knip op de beurs

Wat mogen we voor het vierde kwartaal verwachten? Gevoelig minder omzet en winst dan in het laatste kwartaal van 2019, blijkt uit de analistengegevens die Bloomberg bijeensprokkelde. Analisten rekenen gemiddeld op een omzet van 522,7 miljoen euro, wat 11,8 procent minder zou zijn dan een jaar eerder. Voor de brutobedrijfswinst (ebitda) staat de verwachting op 50,9 miljoen euro, een stevige daling met 28,3 procent.

In deze coronatijden houden consumenten de knip op de beurs. Daarnaast spelen wisselkoersen in het nadeel van Ontex. Volgens de analisten van Credit Suisse lagen de marketinguitgaven ook hoger.

Voor heel 2020 rekenen analisten op een omzet van 2,09 miljard euro en een brutobedrijfswinst van 236, 1 miljoen euro, wat respectievelijk 8,5 en 9,4 procent minder zou zijn dan over 2019. De aangepaste nettowinst zou bijna stabiel blijven op net geen 85 miljoen euro.

De vraag is of de nieuwe topvrouw een guidance voor 2021 zal geven. Credit Suisse denkt van niet, gezien de onzekere tijden waarin we leven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud