Melexis trekt 'geprijsd voor perfectie' richting rapport

Klassieke verbrandingsmotoren zijn een grotere vetpot voor Melexis dan elektrische wagens. ©BELGA

Prille tekenen van herstel in de automarkt bieden kansen aan Melexis om woensdag positief te verrassen met zijn kwartaalcijfers. Al zit in de koers al redelijk wat goed nieuws verpakt.

In ons voornemen om wat meer te lachen te midden van al deze tristesse, pitchen we u graag het volgende mopje dat ons zonet te binnen schoot. Oké, here goes. Het is een cryptokronkel. De opdracht luidt: 'Zeg het met een chipfabrikant'.

Waarom is Lois Lane niet samen met Superman?

- Omdat ze al 'me-Lex-is'.

Voor ze valt voor de charmes van Superman is Lois Lane verliefd op slechterik Lex Luthor.

Voor u terstond uw abonnement opzegt, kom ik gauw terzake. Melexis komt woensdagochtend om 7 uur met cijfers over het derde kwartaal. We hebben redenen te geloven dat die zullen meevallen. De chipfabrikant met hoofdzetel in het mooie Ieperse oorlogsdorp Boezinge geeft voor het hele jaar geen prognose mee. Maar hij gaf aan dat hij op het omzetlijntje een kwartaal-op-kwartaalgroei van 10 procent verwacht in de drie maanden voor oktober.

'Volgens ons is dat zelfs een conservatieve raming', blikt ING-analist Marc Hesselink vooruit. 'De sterke resultaten bij grotere concurrenten als STMicroelectronics en NXP Semiconductors vormen een goede voorbode.'

Plug-in

De reden voor het optimisme? De prille tekenen van herstel in de automarkt. September was in 2020 de eerste maand waarin de Europese autoverkoop weer toenam. Melexis heeft vooral baat bij de verkoop van klassieke verbrandingsmotoren en plug-inhybrides. Je zou het niet verwachten, maar elektrische wagens hebben kennelijk minder sensoren nodig.

'Elektrische wagens bieden slechts 70 procent van de sensoropportuniteit voor Melexis', stipte Deutsche Bank onlangs aan. Momenteel verkopen plug-inhybrides nog beter dan elektrische auto’s - in een verhouding 1,4 tot 1 - wat een goede zaak is voor Melexis.

Muse - Plug-in Baby - Zolang plug in-hybrides beter verkopen dan elektrische wagens is dat goed nieuws voor Melexis.

Dinsdag kwam het nieuws dat de chipreus AMD zijn sectorgenoot Xilinx inlijft in een deal ter waarde van 35 miljard euro. Zo'n monsterdeal is altijd goed voor het sentiment en kan ook de interesse voor Melexis aanwakkeren. De Belgische speler is sterk - voor 88 procent van zijn omzet - blootgesteld aan de automarkt en is een zeldzame ‘pure play’ voor chipbedrijven die willen diversifiëren naar de automobielmarkt.

Maar zelfs al kan Melexis zich als overnameprooi in de kijker werken, goedkoop is het niet. De consensus gaat uit van een verwachte winst van 97 miljoen euro in 2021. Tegen de huidige koers heeft Melexis daardoor een kloeke koers-winstverhouding van 28 keer zijn verwachte winst. 'Geprijsd voor perfectie', orakelde UBS vorige maand, toen het Melexis net als Kepler Cheuvreux in augustus naar de verkooplijst verwees.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud