Netflix en de wereld: the affair

Reed Hastings, de CEO van Netflix ©EPA

De winnaar van de lockdown? Wie anders dan Reed Hastings.

We zijn niet te beroerd om het te erkennen: net als bij vele andere wereldburgers zou in in ons kot blijven een stuk moeilijker zijn zonder Netflix . Iedereen heeft wel ergens in de databank van Reed Hastings de voorbije weken een 'coup de coeur' ontdekt. 

Laten we wel wezen: na een dag de zaagtandbewegingen op de financiële markten proberen ontcijferen gaat een mens niet meer beginnen 'Oorlog en vrede' lezen. Neen, dan smijt ook bovengetekende zich in de Ikea-zetel om te comakijken.

Ruth Wilson en Dominic West in 'The Affair'

Mijn coup de coeur is 'The Affair', een onvolprezen serie met in de hoofdrol Ruth Wilson (Alice uit 'Luther, jawel) en Dominic West (McNulty uit 'The Wire', jawel). Veel plot is er niet, in essentie gaat het om ldvd. Maar die is zo steengoed vertolkt dat de serie bijzonder verslavend is. 

We zijn niet de enige. We durven er gif op nemen dat veel huiselijk geweld tijdens de lockdown is kunnen vermeden worden dankzij Netflix. Wereldburgers bingen series anno 2020 even gretig als ze in 2019 op schuldpapier van de wereldmarktleider in comakijken intekenden

Terwijl de rest van 's werelds koersenborden de ene na de andere verkoopgolf over zich kreeg, noteert het aandeel Netflix op recordhoogte (zie grafiek). Het contrast met rivaal Disney, nochtans een belangrijke rivaal met zijn streamingkanaal Disney+, is frappant.

Maar voor het imperium van Mickey Mouse is streaming een zeldzame plus in een zee van minnetjes. Nu sportzender ESPN abonnees aan het bloeden is en alle pretparken stil liggen schoof Disney om maandelijks 500 miljoen dollar uit te sparen liefst 100.000 werknemers op de belastingbetaler af. Niet echt zeer goede pr als je tegelijk miljarden aan dividenden aan de aandeelhouder blijft uitkeren. 

Exact een jaar geleden liet CEO Reed Hastings in zijn altijd boeiende aandeelhoudersbrief optekenen dat hij Disney+ niet eens als een concurrent zag. Integendeel: hoe meer onlinestreamers, hoe beter. Want de echte vijand, leerde een opmerkelijke slide, is Youtube. Het comakijkkanaal van Google tekent voor 37 procent van de mondiale dataconsumptie. Netflix voor ... 2,4 procent. Netflix, Disney, Apple TV en consoorten kunnen dus allemaal verdubbelen, als ze er in slagen mobiel wat procentjes van Larry & Sergei af te pakken. 

En daar is alvast Netflix afgelopen kwartaal in geslaagd, denkt JPMorgan in een vooruitblik. 'Netflix is op korte termijn een duidelijke winnaar. Maar belangrijker: we denken dat de lockdown ook de structurele shift naar streamingdiensten op aanvraag versneld heeft, wat zich in een veel grotere markt zal vertalen.'

Dough Anmuth, internetanalist bij JPMorgan, merkt op dat de Netflix-app in het eerste kwartaal 21 miljoen keer gedownload is. 'Dat is het sterkste kwartaal sinds het eerste kwartaal van 2019, toen Netflix een record van 9,6 miljoen nieuwe abonnees kon strikken.'

'Wij denken dat de lockdown, het feit dat er nul sport te zien is op televisie en onverwachte hitseries als 'Tiger King' er samen voor hebben gezorgd dat Netflix afgelopen kwartaal 8,8 miljoen nieuwe abonnees telde. Dat is ruim boven de prognose van Netflix zelf, 7 miljoen', concludeert Anmuth. Hij handhaaft zijn koopadvies en koersdoel van 480 dollar. 

Dinsdag 22 uur weten we hoeveel lockdowners Hastings heeft kunnen strikken. Voor dat kwartaalrapport gaan we zelfs even 'The Affair' op pauze zetten. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud