Pro Boni

De zuivelafdeling bij Colruyt. ©NICOLAS MAETERLINCK/BELGA

Beleggers kijken met extra aandacht naar de jaarvooruitzichten van Colruyt. Het aandeel ontpopt zich de jongste dagen van risée tot préférée op de Brusselse beurs.

Om 16u vanmiddag houdt Colruyt  in thuisbasis Halle zijn algemene vergadering. Op dat event geeft Jef Colruyt de aandeelhouders traditioneel een jaarprognose mee. De kans dat de CEO daarbij de naam van zijn huismerk eer aandoet, is klein. De vooruitzichten zullen naar alle waarschijnlijkheid veel meer 'mali' dan 'boni' zijn.

'Colruyt komt wellicht behoedzaam voor de dag’, voorspelt Fernand de Boer, analist van Degroof Petercam. Bij de publicatie van de resultaten over het boekjaar 2018-2019 op 18 juni waarschuwde Colruyt voor ‘een sterkere prijs- en promodruk in een uitdagende Belgische retailmarkt’. Die waarschuwing in combinatie met de hoge waardering gaf het aandeel een mokerslag.

Merci recessie, merci

Tijdens de voorbije weken stond de koers van Colruyt geregeld onder druk. Goldman Sachs verlaagde afgelopen vrijdag het koersdoel van 49 naar 43 euro en geeft een verkoopadvies. Maar net wanneer je uit compassie je sjaal en wanten uit je wintergarderobe wil halen, om de Siberisch koude versafdeling van je dichtstbijzijnde filiaal te gaan leegkopen, valt er een geschenk uit de hemel.

En dat geschenk heet recessie. Terwijl de beursweek maandag rotslecht van start ging omwille van een nieuw recessie-alarm in Duitsland, was er één Brusselse waarde die het hoofd kranig boven water hield. Jawel, de distributiegroep uit Halle. Want al zou de economie gaan krimpen, een mens moet toch eten, nietwaar misschien? En als het dan toch slecht gaat met de economie, kopen we dat eten liefst in een 'warenhuis met de laagste prijs-garantie'.

Met die redenering in de hoofden van beleggers maakte Colruyt maandag zijn naam als 'recessie-aandeel' helemaal waar met een koersprong van 3 procent als enige stijger binnen een dieprode Bel20.

Fanmail

Alsof een recessie 'nog niet leuk genoeg' is, kreeg de warenhuisketen daags nadien fanmail van het Brusselse beurshuis Degroof Petercam. Dat verhoogde gisteren zijn koersdoel voor Colruyt van 'houden' naar 'kopen'. Analist Fernand De Boer wees erop dat het aandeel sinds de waarschuwing voor toenemende prijsdruk in België in juni met 30 procent is gezakt. Dat brengt de waardering in lijn met de sector. Het koersdoel ligt op 56 euro. 

De Boer is voorlopig wel de enige analist die zich 'pro Boni' out. Met 18 verkoopadviezen en 1 koopadvies, moet Colruyt nog altijd zowat het minst geliefde aandeel in Europa zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud