Tesla vs. Tesla

De koers van Tesla staat meer dan ooit onder hoogspanning. ©Wikipedia

Tesla trotseert straks een stevige test. De jaarcijfers moeten duidelijk maken of de kwantumsprong van het aandeel terecht is.

Mocht Nikola Tesla (1856-1943) nog leven, het zouden barre tijden zijn voor de man. De uitvinder van de elektrische wisselstroom, aan wie de autobouwer zijn naam ontleende, was een notoir bacteriofoob. Hij leed aan extreme smetvrees. In die mate zelfs dat hij bij dineetjes in zijn favoriete restaurant Delmonico's in New York niet minder dan achttien servetten vroeg. Daarmee vaagde hij dan secuur alle zilverwerk, servies en glazen schoon alvorens hij zijn maaltijd nuttigde. Tot grote ergernis van de plongeurs in het klasserestaurant die hun harde werk miskend zagen.

De natuurkundige droeg meestal handschoenen en weigerde steevast om mensen de hand te schudden. Wanneer hij in een zeldzaam geval een handdruk niet kon ontwijken, repte hij zich terstond naar het dichtstbijzijnde toilet om maniakaal zijn handen schoon te schrobben.

We mogen dan ook veronderstellen dat de uitbraak van een mysterieus longvirus Nikola Tesla uit zijn zou slaap houden (de man sliep volgens de overlevering al maar een kleine twee uur per nacht). Maar hoe stresserend het coronavirus voor hem zou zijn, zo koelbloedig blijft zijn erfgenaam eronder. Tesla verloor maandag - toen het virus op alle continenten miljarden aan beurswaarde wegvrat - een beheerste 1,2 procent.

Chinagevoelig

En dat terwijl Tesla toch geldt als een 'Chinagevoelig' aandeel. In 2019 steeg het aantal in China ingeschreven Tesla's met 160 procent tot boven 40.000 stuks volgens data van Bloomberg.Topman Elon Musk opende in danspas een gigafabriek in Shanghai om de snel toenemende vraag naar het Model 3 te kunnen bijbenen. De fabriek zou volgens Musk 1.000 elektrische sedans per week in elkaar kunnen knutselen en tot 65 procent lagere productiekosten leiden.

 

Dat vooruitzicht deed de koers van Tesla exploderen. De autobouwer verdrievoudigde sinds juni en is nu meer dan 100 miljard dollar waard. Dat is meer dan de Amerikaanse historische marktleiders GM en Ford  samen. Met als grote verschil dat GM en Ford een veelvoud aan auto's aan de man brengen. Tesla verkocht er - volgens een voorlopige raming - 367.000 in 2019. Dat is een fractie van de verkoopsaantallen van GM (2,9 miljoen) en Ford (2,4 miljoen). Ook wereldmarktleider Volkswagen moet Tesla voor zich dulden. Volkswagen is 'maar' 89 miljard waard maar verkoopt wel 30 keer zo veel wagens.

Lakmoesproef

Sinds het dansje van Elon Musk in China begin januari steeg de koers met een kwart.

De koers raasde de voorbije vier maanden liefst 140 procent hoger, getriggerd door de resultaten over het derde kwartaal. Toen kon Tesla verrassend winst rapporteren. Ook nu verwacht de markt een zwart cijfer van 1,65 dollar per aandeel.

De jaarcijfers die Tesla straks na de slotbel op Wall Street publiceert, zijn een nieuwe lakmoesproef. Ze zullen aangeven in hoeverre die fors opgelopen waardering sinds het vorige cijferrapport gerechtvaardigd is.

Vroege indicaties wijzen op een stevige toename van de vraag en de productie in China. Beleggers zijn ook benieuwd welke prognose Elon Musk meegeeft en of hij - zijn grote idool indachtig - gealarmeerd is door het coronavirus.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect