Thanksgiving: een vette kalkoen voor Best Buy en Amazon?

De komende dagen zetten een turbo op de consumentenbestedingen in de VS. ©Bloomberg

De feestdag zet samen met Black Friday een turbo op de consumentenbestedingen. Daar spinnen spelers als Best Buy en Amazon garen bij.

Vandaag zullen we het zonder de Amerikaanse beurs moeten stellen, want de Amerikanen zitten rond de kalkoen om Thanksgiving te vieren.

Maar de feestdag gaat niet enkel om het eten van kalkoen met de hele familie. Hij is ook de start van een gigantisch koopfestijn. Want de dag na het kalkoenenfeestje is het Black Friday: de dag waarop winkeluitbaters vaak gigantische kortingen geven om consumenten te lokken. Het feestje voor de kooplustige Joe Sixpack gaat door tot en met maandag (Cyber Monday).

730,7 miljard
Uitgaven
Voor en tijdens de feestdagen zullen de Amerikanen zo'n 730,7 miljard dollar uitgeven.

Dit jaar belooft het verlengde koopjesweekend uitbundiger te worden dan ooit, want de Amerikaan heeft een goed gevulde portemonnee. De historisch lage werkloosheidsgraad en de groei van de reële lonen stuwen de koopkracht. Daarnaast behoudt de Amerikaanse consument zijn vertrouwen, ondanks de wereldwijde groeivertraging en de handelsspanningen tussen de VS en China. De Amerikaanse kleinhandelsfederatie voorspelt dat de verkopen voor de feestdagen met 3,8 tot 4,2 procent stijgen naar 730,7 miljard dollar (664,1 miljard euro). Dat komt na een relatief zwakke toename van 2,1 procent in 2018.

Winnaars van Thanksgiving

Een aantal beursbedrijven zal flink profiteren van de koopzucht van de Amerikaanse consument. Een zo'n bedrijf is Best Buy . De elektronicaketen verhoogde onlangs nog de vooruitzichten voor het vierde kwartaal. De onlinereus verwacht flink te profiteren van de feestdagen. 'Ons team heeft de beste deals samengesteld voor consumenten. Daarbij krijgen klanten die online bestellen hun pakketje vaak de volgende dag nog bezorgd', klonk het bij de presentatie van de jaarcijfers van de groep. Onderzoek van het onderzoeksbureau SEMRush wijst uit dat Best Buy online het meest gezochte bedrijf is voor Black Friday.

Hoewel de winkelstraten nog steeds 'zwart' zien van de mensen, kopen steeds meer Amerikanen hun spullen online. Voor veel van die consumenten is Amazon.com een belangrijke website. Het bedrijf heeft zijn klanten geconditioneerd om voor en tijdens de feestdagen flink te kopen. Ook Amazon pakt uit met fikse kortingen. Daarnaast moeten klanten met een Amazon Prime-lidmaatschap geen verzendkosten betalen. Voorts geeft de gigant 1,5 miljard dollar uit aan  verzendkosten om te garanderen dat de pakjes binnen een dag worden geleverd.

Vorig jaar zei Amazon dat Cyber Monday de beste verkoopdag ooit was. Als het dit jaar weer zo'n succes neerzet, kan de ietwat kwakkelende koers van de onlinereus een impuls krijgen.

Vanaf vrijdag zal Wall Street weer open zijn, al is het wel voor een halve dag.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud