Verguldt Mithra de pil?

Beleggers twijfelen aan de slagkracht van de Amerikaanse distributiepartner voor Estelle. ©Dries Luyten

In de staart van het resultatenseizoen komt Mithra donderdag met halfjaarcijfers. Tegen de sectortrend in kent de specialist in vrouwengeneeskunde een slecht beursjaar.

Iedereen die The Handmaid's Tale heeft gelezen of gezien weet dat er weinig onderwerpen zo tot de verbeelding spreken als onze dalende vruchtbaarheidsgraad. In 1950 baarde een vrouw nog gemiddeld 4,5 kinderen, nu zijn dat er nog 2,4. In België ligt dat gemiddelde nog lager op 1,7. Volgens een recente studie in The Lancet kunnen bevolkingscijfers in Westerse landen halveren tegen 2100.

De dalende vruchtbaarheidsgraad loopt in lijn met de stijgende emancipatiegraad. Hoe meer vrouwen zich scholen, een carrière nastreven en van partner wisselen, hoe langer ze wachten met het stichten van een gezin en hoe minder kinderen er uiteindelijk geboren worden. Mithra bevindt zich als producent en ontwikkelaar van anti-conceptiemiddelen middenin die sociodemografische (r)evolutie en het doet daar dubbel voordeel mee. Want naast anti-conceptiva ontwikkelt het bedrijf van de Luiks-Italiaanse ondernemer François Fornieri ook middelen voor vrouwen in de menopauze. Ook dat is gezien de snel verouderende bevolking een groeimarkt.

Bovendien kan Mithra, genoemd naar het Griekse woord voor vagina, meesurfen op een andere belangrijke trend. Klassieke anti-conceptiemiddelen staan onder toenemende druk. Een onderzoek van Sensoa wijst uit dat het gebruik van anti-conceptiva stijgt in alle leeftijdscategorieën maar dat de klassieke pil, sinds de jaren '60 de populairste vorm van geboortebeperking, steeds vaker de duimen moet leggen voor een spiraaltje of andere alternatieven. Vooral jonge vrouwen citeren de bijwerkingen van synthetische hormonen op het libido en het gemoed als belangrijkste reden. Dat opent perspectieven voor Mithra, dat naarstig werkt aan de vermarkting van zijn alternatieve pil 'Estelle'. Estelle is de eerste pil die werkt met een natuurlijk en lichaamseigen hormoon 'estetrol'.

De vrouwelijke vruchtbaarheid is zulk een hot topic dat er zelfs een hele nieuwe cluster in de technologiesector rond ontstaat. Mobiele applicaties die zich richten op het monitoren van menstruatie- en ovulatiecycli groeien zodanig sterk dat ze sinds kort in een eigen verzamelnaam hebben: 'femtech'. Allemaal trends die Mithra de wind in de zeilen zouden moeten geven, maar in realiteit loopt het pad doorniger. De markt voor anti-conceptie is gefragmenteerd en moeilijk, zeker voor een Belgisch kleintje, om in te breken. Bovendien zijn beleggers niet overtuigd van de slagkracht van distributiepartner Mayne Pharma. Dat Australische bedrijf, in beurskapitalisatie kleiner dan Mithra zelf, zal instaan voor de lancering van Estelle op de cruciale Amerikaanse markt. Vorig jaar schepte Mayne onduidelijkheid over de mogelijke piekverkopen van Estelle door andere cijfers te citeren dan Mithra zelf.

Zowel in Europa (via de Hongaarse partner Gedeon Richter) als in Amerika mikt Mithra op een commerciële lancering voor Estelle in de eerste helft 2021, een deadline die met rasse schreden nadert. Beleggers zullen benieuwd zijn te vernemen of het coronavirus die plannen doorkruist. Ook de eerste verkoopsprestaties van de pas gecommercialiseerde vaginale ring Myring, zullen tegen het licht worden gehouden. Daarbij is het best mogelijk dat Covid19 het seksleven van vrouwen en dus ook de vraag naar anti-conceptiemiddelen heeft afgezwakt.

Als de resultaten meevallen is er zeker ruimte om te scoren. Mithra is tegen de farmatrend in en ondanks een impromptu onderzoek om estetrol in te zetten in de behandeling van het coronavirus fors teruggevallen op de beurs (zie grafiek). Het Luikse bedrijf, waarin Marc Coucke hoofdaandeelhouder is, torst een verlies van 34 procent sinds het jaarbegin. Dat heeft grotendeels te maken met een kapitaalverhoging van 65 miljoen euro die het bedrijf in juni doorvoerde met een aanzienlijke verwatering tot gevolg.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud