Wat is de impact van corona op Corona?

Constellation Brands, de drankenholding boven Corona in de VS, publiceert op 3 april kwartaalcijfers. ©Photo News

Constellation Brands, de Amerikaanse bierreus boven Corona, komt vrijdag met kwartaalcijfers. Even gaf het virus het gelijknamige bier een zetje in de verkoop. Maar dat effect lijkt verre van duurzaam.

Constellation Brands  liet in februari weten dat de verkoop van Corona in de VS in de vier weken voor 16 februari met 5 procent toenam. Dat groeipeil lag bijna dubbel zo hoog als de gemiddelde maandelijkse groei van het afgelopen jaar. Dat was in een periode dat het gelijknamige virus alleen in China huishield en Amerikanen mogelijk bij wijze van gimmick wat meer Corona dronken dan gewoonlijk.

Toch kon het coronavirus niet op een slechter moment komen voor Constellation Brands dat momenteel 40 miljoen dollar uitgeeft aan de lancering van een nieuwe variant waarmee het de intussen afgelaste festivalzomer wilde veroveren. Het brengt op dit moment een Corona Hard Seltzer op de markt, een calorie-arme mixtuur van alcohol, bruiswater en een fruitsmaak. Een deel van de promotie omvatte een gesponsorde tweet die nogal wat kritiek losmaakte.

'Corona komt binnenkort bij ons aan land', luidde de tweet die op 24 februari werd gepost en kort nadien weer werd verwijderd.

Slechte reclame is ook reclame, luidt de volkswijsheid, maar Constellation ondervond dat je naam delen met een dodelijk virus marketinggewijs toch niet zo'n pretje is. Naarmate het virus wilder om zich heen greep en, zoals Corona het juist voorspelde, voet aan land zette in de VS, krijgt de populaire pils meer en meer last van een negatieve buzz. Uit een enquête van PR-bureau 5W blijkt dat 38 procent van de Amerikanen niet langer Corona wil kopen omwille van de virusuibraak. Nog eens 14 procent gaf aan dat ze geen Corona in het openbaar zouden bestellen.

Constellation Brands deed het onderzoek af als kwalijke en foutieve informatie die de bedrijfsprestaties niet weerspiegelen. 'Onze klanten weten dat er geen verband bestaat tussen het virus en het bier. Onze gedachten gaan uit naar de getroffenen', klonk het in een statement. Aan het bedrijf om vrijdag wél een duidelijk beeld te scheppen over de impact van corona op Corona. Constellation komt voor opening van de Amerikaanse beurs met resultaten over het slotkwartaal van zijn gebroken boekjaar.

Beleggers leggen de lat laag. Constellation Brands verloor 38 procent sinds de wereldwijde uitbraak van het virus eind februari, ongeveer in lijn met het koersverlies van concurrent AB InBev. Het bedrijf doet daarmee veel slechter dan de index. De S&P 500 verloor 25 procent sinds de start van de pandemie. 

Jobrapport

Meer nog dan voor de cijfers van Constellation Brands, houden beleggers vrijdag hun hart vast voor een nieuw Amerikaans banenrapport. Om 14u30 onze tijd krijgen we een beeld van de 'Non-farm payrolls' in de maand maart. Een nieuw dramatisch cijfer over het aantal werkloosheidsaanvragen dat donderdag bekendraakte (in de afgelopen twee weken vroegen bijna 10 miljoen Amerikanen (!) een werkloosheidsuitkering aan), doet alvast het slechtste vermoeden.

Toch zal de werkloosheidsexplosie van de voorbije twee weken nog niet in het cijfer vervat zitten gezien het banenrapport zich baseert op twee rondvragen die gevoerd werden in de week van 12 maart.

Het NFP-banencijfer vormt doorgaans een belangrijke indicator voor Amerikaanse centrale bank (Fed) om al dan niet tot actie over te gaan. Maar zoals elk ander aspect van de wereldeconomie, heeft Covid-19 ook die relatie onderuit gehaald. De afgelopen maand heeft de Federal Reserve de rentetarieven verlaagd tot in wezen 0 procent, een onbeperkt programma voor kwantitatieve versoepeling aangekondigd en veel van de maatregelen uit de financiële crisis opnieuw ingevoerd om ervoor te zorgen dat de markten blijven functioneren. Met andere woorden: het Fed-beleid is niet bijzonder gevoelig voor Amerikaanse arbeidsmarktgegevens in de huidige omgeving.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud