Wie steekt Netflix naar The Crown?

Oscarwinnares Olivia Colman vertolkt Queen Elisabeth in het derde seizoen van The Crown dat op 17 november op Netflix verschijnt. ©Sophie Mutevelian Photography

Beleggers kijken uit naar de resultaten bij Netflix. Die beloven een thriller te worden. Het aantal abonnees op de thuismarkt daalde in het voorjaar voor het eerst en er duiken machtige tegenspelers op.

De vorige seizoensfinale van Netflix  liet beleggers achter met een cliffhanger. De Amerikaanse streamingdienst moest in juli een eerste kwartaalkrimp van 126.000 abonnees opbiechten in de Verenigde Staten. De resultaten voor het derde kwartaal - die Netflix nabeurs op Wall Street publiceert - moeten duidelijk maken of die dip eenmalig is. 

In een bedelbrief aan de aandeelhouders verzekerde de wereldmarktleider in comakijken van wel. 'We voorspellen in het derde kwartaal opnieuw een meer typische ledengroei', vergoelijkte CEO Reed Hastings in juli. Nieuwe seizoenen van Stranger Things, Casa de Papel, The Crown en Orange is the New Black zullen het abonneebestand een stevige impuls geven, luidt het in de brief. 

Netflix gaat in zijn voorspelling uit van 800.000 nieuwe abonnees in de Verenigde Staten in het derde kwartaal. Wereldwijd mikt de streamingreus op een toename van 7 miljoen betalende abonnees. Dat zou een stijging van 15 procent zijn tegenover het derde kwartaal in 2018 (6,1 miljoen).

De prognoses over de abonneegroei blijken niet altijd even betrouwbaar. Voor het tweede kwartaal mikte Netflix op een toename van 5 miljoen betalende gebruikers wereldwijd. Het miste die doelstelling met 2,3 miljoen. 

Netflix verwent beleggers wel steeds met een goed becijferde vooruitblik. In het derde kwartaal mikt het op een omzet van 5,25 miljard euro, een stijging van 31 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar. De winst zal volgens Netflix afklokken op 1,04 dollar per aandeel (dat is ook de verwachting van analisten). Dat betekent een stijging met 26 procent in vergelijking met het tweede kwartaal en een toename van 30 procent tegenover de vergelijkingsperiode vorig jaar. 

Concurrentie

Belangrijker dan de resultaten wordt de voorspelling die Netflix doet over het vierde kwartaal. Volgende maand maken twee nieuwe spelers hun intrede op de Amerikaanse markt. Zowel Apple TV+   als Disney+  begint in november. 

Disney+ komt op de markt met een grote catalogus met daarin onder andere alle Disney- en Pixar-films, alle producties van Marvel en heel wat Star Wars-content. Apple+ strikte dan weer contracten met Oprah, Jennifer Aniston en Steven Spielberg. Bingewatchers die Netflix 'uit hebben', zullen dus geneigd zijn hun popcornbekers eens op de concurrentie los te laten.

Schuldenberg

Struinen door het filmaanbod van Netflix voelt regelmatig aan als graaien in een dvd-soldenbak. Het aanbod is groot maar echt goede films zijn schaars. Voor series mag Netflix dan nog oppermachtig zijn, filmliefhebbers komen er minder aan hun trekken. 

Een bijkomend probleem is dat de contentlat almaar hoger is komen te liggen. Met die hogere eisen stijgen ook de kosten die Netflix moet maken om abonnees tevreden te houden.

In 2012 gaf Netflix 308 dollar uit per nieuwe gebruiker aan marketing en content. Vandaag is dat 581 dollar. Daardoor draait Netflix sinds 2014 met een negatieve cashflow. Er gaat zowat dubbel zo veel geld buiten als er binnenkomt. Door een recente schulduitgifte steeg de schuldenberg naar een lijvige 14 miljard dollar. Dat is vergelijkbaar met de economische output van landen als GeorgiĆ« en Jamaica.

De toenemende schuld en het einde van Netflix' alleenheerschappij op de streamingmarkt baren beleggers zorgen. Het aandeel staat sinds de publicatie van de cijfers over het tweede kwartaal onder druk en verloor 20 procent sinds 17 juli.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect