Wint de parafarmacie bij de pandemie?

De richtlijnen rond social distancing in de vestiging van Walgreens in Cambridge Massachussetts. ©AFP

Beleggers krijgen op donderdag kwartaalresultaten van Walgreens Boots Alliance. De Amerikaanse apotheekketen lijkt één van de bedrijven die munt kunnen slaan uit de coronacrisis.

Lost in the supermarket, jamden de punkers van The Clash eind jaren '70 toen warenhuizen steeds grotere formaten aannamen. Die vaststelling gaat anno 2020 ook op voor apotheken. Overal ten lande verrijzen reusachtige parafarmacieën waar de echte geneesmiddelen in een apart hoekje zitten weggedrumd en de rest van de ruimte gevuld wordt door een schijnbaar oneindig aanbod aan zalven, crèmes en voedingssupplementen.

The Clash - 'Lost in the supermarket' - of is het 'Lost in the Medi-Market'?

De formule werkt. De Belgische keten Medi-Market is één van de sterkst groeiende winkelformules in het land en slaat nu ook in de rest van Europa zijn vleugels uit. Die expansie leverde oprichter en CEO Yvan Verougstraete in het franstalige landsgedeelte de titel van Manager van het Jaar op naast Galapagos' Onno Van den Stolpe.

Margedruk

Medi-Market haalde de mosterd in de VS waar mega-apotheken al veel langer bestaan en intussen alweer van hot naar not gingen. Zeker Walgreens Boots Alliance , na aartsrivaal CVS  de grootste speler in de VS, stond in 2019 stevig onder druk op de beurs. De keten verloor 14 procent in een prima beursjaar. Het bedrijf uit Deerfield, Illinois ondervindt meer concurrentie van machtige alleswinkels Walmart  en Amazon en kampt met prijsdruk op generische medicijnen en een daling van het aantal terugbetalingen door ziekteverzekeraars.

Het noopte het management tot een transformatieplan waarbij Walgreens tegen 2022 1,8 miljard dollar aan kosten wil wegknippen, onder meer door tweehonderd winkels te sluiten in de Verenigde Staten en nog eens tweehonderd in het Verenigd Koninkrijk. Hoewel het plan pas vorig jaar in mei werd aangekondigd, voer de kasstroom er meteen wel bij. De kaspositie verbeterde van een negatief cijfer een jaar geleden naar 647 miljoen aan het einde van het jongste kwartaal.

Covid-19

De coronacrisis kan die ingezette ommekeer versnellen en versterken. Amerikanen slaan massaal zepen en sanitaire gels in, producten die bij Walgreens en Boots in alle geuren, kleuren en formaten te verkrijgen zijn. Bovendien verkoopt de keten ook zogenaamde staples: basisconsumentengoederen van melk over koekjes tot pindakaas. Hij vormt daardoor een one-stop-shop in tijden waar consumenten hun winkelbezoeken beperkt moeten houden.

Walgreens-Boots is bovendien één van de vier retailreuzen die door het corona-taskforce van president Trump werd aangeduid als een plaats waar Amerikanen zich op het virus kunnen laten testen. Dat kan extra winkeltraffiek met zich mee kan brengen. Ook Target, Walmart en CVS werden als testplaats aangezocht.

Beleggers zullen benieuwd zijn te vernemen of die rugwind straks resulteert in een verhoging van de winstverwachting. Walgreens komt voor de opening van de Amerikaanse beurs met cijfers over het tweede kwartaal van zijn gebroken boekjaar, waarin de corona-impact nog niet voelbaar zal zijn. De markt verwacht een winst van 1,46 dollar per aandeel, een daling met 10 procent jaar-op-jaar.

Beleggers identificeren het bedrijf voorlopig niet als potentiële winnaar. Walgreens Boots Alliance noteert sinds Nieuwjaar 27 procent lager en doet daarmee nog een tikje slechter dan de S&P500 die afgerond op 25 procent jaarverlies zit.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud